טיפול בתרופות החוסמות קולטנים לאנגיוטנסין עשוי להפחית את הסיכון להתקדמות לדמנציה (Hypertension)

מתן טיפול בתרופות ממשפחת ARB (Angiotensin Receptor Blocker)  עשוי להפחית את ההתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Hypertension.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לטיפול במעכבי ACE, חסמי ביתא, חסמי תעלות סידן ומשתנים, או אי-מתן כל טיפול, הטיפול בתרופות ממשפחת ARB לווה בסיכון נמוך יותר להתקדמות לדמנציה לאורך חציון מעקב של שלוש שנים בקרב חולים עם ליקוי קוגניטיבי קל ויתר לחץ דם.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים אם טיפול בתרופות ממשפחת ARB, בהשוואה למעכבי ACE ותרופות אחרות לטיפול ביתר לחץ דם, עשוי להפחית את הסיכון להתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה בחולים עם יתר לחץ דם.

החוקרים התבססו על נתוני מאגר Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative וזיהו 403 חולים עם יתר לחץ דם וליקוי קוגניטיבי קל בתחילת המחקר (גיל ממוצע של 74 שנים; 38% נשים). הם אספו נתונים אודות תרופות כנגד יתר לחץ דם שקיבלו החולים לאורך חציון מעקב של שלוש שנים.

לאורך המעקב, 39.2% מהמשתתפים התקדמו לדמנציה ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עמדו לאחר שלוש שנים על 67%.

בחולים עם יתר לחץ דם וליקוי קוגניטיבי קל, הטיפול ב-ARB לווה בסיכון נמוך יותר להתקדמות לדמנציה, בהשוואה לטיפול במעכבי ACE (יחס סיכון מתוקן של 0.45, p=0.023). בהשוואה לחסמי ביתא, חסמי תעלות סידן ומשתנים, הטיפול ב-ARB לווה בסיכון נמוך יותר להתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל לדמנציה (יחס סיכון מתוקן של 0.49, p=0.037). טיפול ביתר לחץ דם ב-ARB לווה עוד בסיכון נמוך יותר להתקדמות לדמנציה בחולים עם יתר לחץ דם וליקוי קוגניטיבי קל, בהשוואה לאלו שלא קיבלו כל טיפול (יחס סיכון מתוקן של 0.31, p=-0.001).

בניתוח מתוקן, הטיפול במעכבי ACE לא השפיע על הסיכון להתקדמות ליקוי קוגניטיבי לעומת חסמי ביתא, חסמי תעלות סידן ומשתנים (p=0.685), או בהשוואה לאי-מתן טיפול (p=0.179). יתרה מזאת, הטיפול בחסמי ביתא, חסמי תעלות סידן ומשתנים לא מנע הידרדרות קוגניטיבית לעומת אי מתן טיפול לחולים אלו (p=0.121).

החוקרים כותבים כי מהנתונים עולה האפשרות כי Angiotensin II ו-Angiotensin IV מספק הגנה עצבית דרך הקולטנים למרכיבים אלו, אם כי מרבית העדויות בנושא מבוססות על מחקרים מוקדמים והמנגנונים אינם מובנים היטב. תרופות ממשפחת ARB חוסמות באופן סלקטיבי את קולטני Angiotensin I Receptor  ללא עיכוב ACE והתוצאה היא עליה יחסית בפעילות קולטני Angiotensin II Receptor ו-Angiotensin IV Receptor.

 

Hypertension, 2022

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה