מודל חדש עשוי לסייע בחיזוי התפתחות מחלת כליות בשלב סופני בחולים עם סוכרת (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים מיפן על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מודל ניבוי חדש עשוי לסייע בחיזוי הסיכון למחלת כליות בשלב סופני בחולים עם סוכרת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לפתח מודל פשוט לחיזוי מחלת כליות בשלב סופני בחולים עם סוכרת. מדגם המחקר כלל 2,549 חולים שהיו במעקב בבית חולים אחד ביפן בין תחילת שנת 2008 ועד סוף שנת 2018. התוצא העיקרי של המחקר היה מחלת כליות סופנית, אשר הוגדרו כקצב פינוי גלומרולארי נמוך מ-15 מ”ל/דקה, דיאליזה, או השתלת כליה.

לאורך מעקב ממוצע של 5.6 שנים, 176 חולים (6.2%) אובחנו עם מחלת כליות סופנית. הן מודל לימוד מכונה והן ניתוח סטטיסטי זיהו את קצב הפינוי הגלומרולארי המשוער, פרוטאינוריה, ריכוז המוגלובין מסוכרר, ריכוז אלבומין בדם ורמות בילירובין בדם, בסדר יורד, כמשתנים החשובים ביותר לחיזוי מחלת כליות סופנית.

מודל שכלל את קצב הפינוי הגלומרולארי המשוער, פרוטאינוריה והמוגלובין מסוכרר הדגים תוצאות טובות מבחינת יכולת דיסקרימינציה וקליברציה. הוספת רמות אלבומין ובילירובין בדם למודל הובילה לשיפור נוסף, כאשר מודל שכלל את חמשת המשתנים הדגים את התוצאות הטובות ביותר מבחינת יכולת ניבוי התפתחות מחלת כליות בשלב סופני.

הדיוק של המודל המוצע אושר במדגם חיצוני שכלל 5,153 חולים.

ממצאי המחקר מעידים כי מודל קליני, הכולל את קצב הפינוי הגלומרולארי המשוער, פרוטאינוריה, ריכוז המוגלובין מסוכרר, ריכוז אלבומין בדם ורמות בילירובין בדם, עשוי לסייע בזיהוי חולי סוכרת בסיכון גבוה להתפתחות מחלת כליות בשלב סופני.

 

Sci Rep. 2022 Jul 21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה