ההשפעה של סוכרת על תוצאות קליניות מוקדמות והיצרות חוזרת של תומכן לאחר הכנסת תומכנים לעורקי תרדמה (J Diabetes Res)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Diabetes Research עולה כי אבחנה של סוכרת מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים סביב פרוצדורות להכנסת תומכנים לעורקי תרדמה, אך לא תוארה עליה נוספת בסיכון במהלך מעקב ממושך יותר. עוד מדווחים החוקרים כי סוכרת עשויה להביא לעליה בסיכון להיצרות חוזרת בתומכן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר הדוק בין סוכרת ובין חומרת מחלת עורקי תרדמה והתוצאות לאחר פרוצדורת רה-וסקולריזציה. הכנסת תומכנים לעורקי תרדמה מהוה חלופה להתערבות ניתוחית בעורקי התרדמה, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעה של סוכרת על הסיכון לאחר הכנסת תומכנים לעורקי תרדמה.

מדגם המחקר כלל 1,940 חולים שעברו פרוצדורת הכנסת תומכנים לעורקי התרדמה בשני מרכזים, אשר סווגו לשתי קבוצות: חולים עם סוכרת וחולים ללא אבחנה של סוכרת. החוקרים בחנו את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים לאחר 30 ימים ולאחר שנה אחת מהכנסת התומכנים לעורקי התרדמה.

מבין המשתתפים במחקר, ב-730 חולים היה ידוע על אבחנה של סוכרת, כאשר בקבוצה זו תועדה שכיחות גבוהה יותר משמעותית של יתר לחץ דם, דיאליזה כרונית, דיסליפידמיה ומדד מסת הגוף הממוצע היה גבוה יותר (P<0.05).

החוקרים מדווחים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (התקף איסכמי חולף, אירוע מוחי מג’ורי, אוטם לבבי, או תמותה) מוקדמים ומאוחרים, עם שיעור אירועים בשלב מוקדם של 3.5% בחולים ללא-סוכרת, לעומת שיעור של 5.3% בחולי סוכרת (p=0.08) ושיעור אירועים לאחר שנה אל 2.4% בחולים ללא0-סוכרת וזל 2.3% בחולי סוכרת (p=0.1).

שיעור אירועים מוחיים/מקרי תמותה בקרב חולים אסימפטומטיים עמד על 2.4% ושיעורי היצרות חוזרת היו גבוהים יותר בקרב חולי סוכרת (2.3% לעומת 1%, p=0.04).

ממצאי המחקר מעידים כי סוכרת הינה גורם סיכון אפשרי לסיבוכים סביב התערבות הכנסת תומכנים לעורקי תרדמה ומלווה בסיכון מוגבר להיצרות חוזרת מוקדמת בתומכן.

 

J Diabetes Res. 2022 Jul 11

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה