קרוב לשליש מהמבוגרים עם סוכרת מסוג 1 חוששים מאוד מהיפוגליקמיה (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Association of Diabetes Care & Educational Specialists)

כ-30% מהמבוגרים עם סוכרת מסוג 1 שלקחו חלק בסקר חדש דיווחו על חשש גבוה מפני היפוגליקמיה, כאשר באלו עם פחד מפני היפוגליקמיה תועדו ערכי המוגלובין מסוכרר גבוהים יותר ושכיחות גבוהה יותר של אירועי היפוגליקמיה חמורה, כך עולה מנתונים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Association of Diabetes Care & Educational Specialists.

החוקרים פיתחו כלי סקר הכולל 9 פריטים במטרה להעריך את הפחד מפני היפוגליקמיה במבוגרים עם סוכרת מסוג 1 בשני תחומים: דאגה והתנהגות. הסקר כולל שש שאלות להערכת פחד מפני רמות סוכר נמוכות בדם ושלוש שאלות בנוגע לאכילת-יתר, העדר פעילות גופנית ושמירה על רמות סוכר גבוהות בכדי להימנע מהיפוגליקמיה. התשובות דורגו בסולם של 1-5 נקודות, כאשר נקודה אחת העידה כי המשיב מאוד לא הסכים עם המסיח ו-5 נקודות העידו על הסכמה רבה עם הכתוב. ציון גבוה יותר העיד על פחד רב יותר מפני היפוגליקמיה.

מדגם המחקר כלל 553 מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה (גיל ממוצע של 38.9 שנים, 64.6% נשים) עם סוכרת מסוג 1 למשך לפחות שנה אחת. המשתתפים השלימו את הכלי להערכת הפחד מהיפוגליקמיה ומהנתונים עולה כי ב-30% מהמשתתפים דווח על פחד גבוה מפני היפוגליקמיה עם ציון כולל של 31-44 נקודות, ב-24% תועד ציון גבוה בטווח 24-30 נקודות בסולם הדאגנות וב-28% תועד ציון גבוה בטווח 10-15 נקודות במדד ההתנהגות.

מניתוח סטטיסטי עלה כי בקרב משתתפים עם ציון כולל גבוה של פחד מפני היפוגליקמיה תועדה שכיחות גבוהה יותר של ריכוז המוגלובין מסוכרר (p<0.001) ושל רמות סוכר נמוכות יותר (p<0.01) בהשוואה לאלו עם ציון נמוך במדד להערכת פחד מפני היפוגליקמיה.

מהערכת התשובות של הנשאלים, מרבית המשתתפים הסכימו או הסכימו מאוד כי הם חוו פחד מפני היפוגליקמיה בזמן נהיגה, שינה, כאשר שהו בציבור, או כאשר היו לבדם. מרבית המשתתפים דיווחו כי אכלו יותר מהנדרש בכדי להימנע מרמות סוכר נמוכות בדם.

חולים עם פחד מפני היפוגליקמיה עשויים להגביל את הפעילויות שלהם או לבחור בהתנהגות מפצה על-מנת להימנע מהיפוגליקמיה. פחד מפני היפוגליקמיה משפיע לרעה על איכות החיים של החולים, הבריאות הפסיכולוגית והטיפול בסוכרת.

ציון גבוה בהערכת הפחד מפני היפוגליקמיה נקשר באופן חיובי עם רמות סוכר נמוכות יותר, אירועי היפוגליקמיה חמורה תדירים יותר ומדד מסת גוף גבוה יותר. עוד תועדה קורלציה שלילית עם גיל צעיר יותר ומשך סוכרת קצר יותר.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון הרחבת השימוש בכלי זה למטופלים בעולם האמיתי ואף במבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

 

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Association of Diabetes Care & Educational Specialists

 

לידיעה ב-Healio

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה