משלב פעילות אירובית עם תוספי שמן דגים מפחית מדדי דלקת בחולי צליאק (J Nutr Metab)

מעבדה

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Nutrition and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות משולבת הכוללת מתן תוספי שמן דגים עם פעילות אירובית לוותה בירידה ברמות CRP (C-Reactive Protein) ו-Interleukin-6 (IL-6) בחולים עם מחלת צליאק.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים קודמים הראו כי בחולי צליאק ניתן לזהות שינויים אנתרופומטריים, מטבוליים ודלקתיים, כאשר פעילות גופנית ושמן דגים משפעלים מסלולים שונים של מדדים אלו. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההשפעה של פרוטוקול בן 12 שבועות של פעילות אירובית והקשר עם תוספי שמן דגים ב-19 מבוגרים עם מחלת צליאק.

החולים עם צליאק סווגו לשתי קבוצות: תוספים בלבד (11 חולים), או תוספים עם פעילות גופנית (8 חולים). החוקרים ערכו השוואה בין חולי הצליאק ובין מבוגרים בריאים. פעילות גופנית בוצעה כל שבוע, בשלושה מפגשים של 60 דקות כל אחד, עם עצימות קצב לב מקסימאלי של 60-70%. המשתתפים קיבלו 2 גרם/יום של שמן דגים, צרכו כל יום 420 מ”ג של EPA ו-230 מ”ג של DHA.

מהנתונים עולה כי השילוב של התוספים עם פעילות אירובית לווה בירידה גדולה משמעותית בריכוז CRP , לצד עליה בשיעור החולים עם רמות IL-6 לא-מדידות.

ממצאים אלו מעידים כי לשילוב של פעילות אירובית עם תוספי שמן דגים פעילות מתקנת ומניעתית של הפרעות הקשורות עם דלקת כרונית; עם זאת, מבנה המחקר אינו מאפשר להבחין בין ההשפעות הביולוגיות התלויות בקשר בין ההתערבויות ובין אלו התלויות רק בפעילות אירובית.

 

J Nutr Metab. 2022 Jul 21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה