הפוגה היסטולוגית מנבאת הישרדות ללא-התלקחות בחולים עם קוליטיס כיבית (Journal of Clinical Gastroenterology)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology עולה כי הפוגה היסטולוגית לפי מדד NHI (Nancy Histologic Index) עדיפה על עדות אנדוסקופית של ריפוי רירית בחיזוי הישרדות ללא-התלקחות בחולים עם קוליטיס כיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות היסטולוגית הינה גורם מנבא חשוב של התלקחות בחולים עם קוליטיס כיבית. יעדי הטיפול כיום כוללים ריפוי של הרירית; עם זאת, בחולים רבים עדיין ישנה פעילות היסטולוגית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הפעילות ההיסטולוגית על-פי מדד NHI כמנבא של התלקחויות עתידיות בחולים עם קוליטיס כיבית בהפוגה קלינית ואנדוסקופית.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל חולים עם קוליטיס כיבית בהפוגה אנדוסקופית וקלינית, אשר טופלו במרכז שלישוני יחיד בין 2015 ו-2018, אשר עברו בדיקות קולונוסקופיה כחלק מהמעקב. הפוגה קלינית הוגדרה בנוכחות מדד Partial Mayo Score קט מ-2, והפוגה אנדוסקופית הוגדרה בנוכחות מדד Mayo Endoscopic Subscore של עד נקודה אחת. הפוגה היסטולוגית הוגדרה בנוכחות מדד NHI קטן מ-2.

המחקר כלל 74 מבין 184 חולים עם קוליטיס כיבית, מהם 33 חולים (45%) עם עדות לפעילות היסטולוגית (מדד NHI של מעל 1) בעת הגיוס למחקר. חציון משך המעקב עמד על 42 חודשים וחציון ההישרדות ללא התלקחות עמד על 30 חודשים.

מניתוח הנתונים עלה כי בחולים עם מדד אנדוסקופי אפסי (p=0.02) והפוגה היסטולוגית (p<0.0001) תועדה הישרדות ללא-התלקחות לפרק זמן ארוך יותר משמעותית.  מניתוח רב-משתני עלה כי רק פעילות היסטולוגית נותרה גורם סיכון בלתי-תלוי להתלקחות קלינית בעתיד (יחס סיכון של 4.36, רווח בר-סמך 95% של 1.68-11.27).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הפוגה היסטולוגית לפי מדד NHI מנבאת באופן בלתי-תלוי הישרדות ללא-התלקחות לפרק זמן ארוך משמעותי ועשויה להוות יעד טיפולי טוב יותר מהפוגה אנדוסקופית.

Journal of Clinical Gastroenterology, February 28, 2022

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה