ההשפעות של התערבויות המבוססות על אומנות בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל (Age and Ageing)

במאמר שפורסם בכתב העת Age and Ageing מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל שלקחו חלק בתוכנית מבוססות-אומנות תועד שיפור בתוצאים הנוירו-פסיכולוגיים ובאיכות החיים, לצד ירידה בשיעורי הידרדרות קוגניטיבית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התערבויות על-בסיס אומנות עשויות לדחות הידרדרות קוגניטיבית ולשפר את התוצאים הבריאותיים בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל. כעת הם ביקשו לבחון את ההשפעות של תכנית CrEAS (Creative Expressive Arts-based Storytelling) לעומת ביקורות פעילות או רשימת המתנה על תוצאות נוירו-קוגניטיבית ותוצאים בריאותיים אחרים בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

מדגם המחקר כלל 135 מבוגרים עם ליקוי קוגניטיבי קל (גיל ממוצע של 70.93 שנים), אשר חולקו לקבוצת התערבות (CrEAS, 45 חולים), ביקורות פעילות (45 חולים), או רשימת המתנה (45 חוליך). ההתערבויות הושלמו פעם בשבוע למשך 24 שבועות.

התוצא העיקרי היה תפקוד קוגניטיבי גלובאלי; תוצאים משניים כללו תפקודים קוגניטיביים ספציפיים (זיכרון, תפקוד ניהולי, שפה וקשב) ותוצאים בריאותיים אחרים (חרדה, דיכאון ואיכות חיים). כל המשתנים נבחנו בתחילת המחקר, לאחר 24 שבועות ולאחר 48 שבועות.

בקרב משתתפים בקבוצת ההתערבות תועד תפקוד קוגניטיבי גלובאלי גבוה יותר משמעותית (הבדל ממוצע מתוקן של 0.905-, p=0.038), לצד שיפור באיכות החיים (הבדל ממוצע מתוקן של 4.150-, p=0.001) ותסמינים דכאון בחומרה קלה יותר (הבדל ממוצע מתוקן של 2.902, p=0.011) לאחר 24 שבועות התערבות, בהשוואה לביקורות הפעילות.

לאחר 48 שבועות, רק מדד Auditory Verbal Learning Test Immediate Recall השתפר באופן מובהק סטטיסטית בהשוואה לקבוצת הביקורת הפעילה (הבדל ממוצע מתוקן של 2.941-, p=0.014).

ממצאי המחקר תומכים בהתערבויות המבוססות על אומנות בקשישים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

Age and Ageing, July 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה