שימוש בקנאביס רפואי קשור לירידה בצריכת תרופות (הודעת תיקון עולם)

מחקר הקנאביס הרפואי המקיף בעולם שנעשה על 8,500 מטופלים שבוצע על ידי סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי וחברת תיקון עולם הוכיח: הטיפול בקנאביס קשור לירידה משמעותית בצריכת תרופות.

69.9% מהמטופלים דיווחו על שיפור באיכות חייהם. 89.1% דיווחו על ירידה בהפרעות השינה בעקבות הטיפול בזני הקנאביס הרפואי של תיקון עולם.
המחקר הקליני פורסם השבוע בכתב העת הרפואי החשובFrontiers in Medicine
השבוע פורסם מחקר קליני שהוביל סורוקה-מרכז רפואי אוניברסיטאי בשיתוף עם חברת תיקון עולם קנביט, במהלך השנים האחרונות הבודק את בטיחות ויעילות של טיפול בקנאביס רפואי, כמו גם מאפיינים אפידמיולוגיים של אוכלוסיית החולים בכתב העת הרפואי המוביל Frontiers in Medicine.

המחקר, אשר בוצע על ידי החוקרת הראשית של החברה, ליהי בר-לב שליידר בהנחיה של פרופ’ ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה, נערך בשנים האחרונות על 8,500 מטופלים ישראליים גברים ונשים בגיל הממוצע של 54.6 שנים, המטופלים בקנאביס רפואי. זהו המחקר הרחב והמקיף ביותר שנעשה בעולם, בתחום מעקב אחרי מטופלי קנאביס רפואי. המחקר בחן את יעילות ובטיחות הטיפול בזני קנאביס רפואי של תיקון עולם בהקלה על מצבים רפואיים וסימפטומים שונים. 

למרות השימוש הנרחב בקנאביס כטיפול רפואי, לא קיימים מספיק מחקרים קליניים או עדויות על יעילות הטיפול בקנאביס הרפואי בהתוויות שונות. לרוב, סקרים על מטופלי קנאביס, לא מתעדים את מצב המטופלים גם לפני הטיפול וגם לאחריו. מטרת מחקר זה, שנערך בשיתוף פעולה בין סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי וחברת תיקון עולם, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, הייתה לנתח את המאפיינים האפידמיולוגיים, את הבטיחות והיעילות של הטיפול בזני קנאביס של תיקון עולם על אוכלוסייה גדולה של מטופלים. לפני תחילת הטיפול, עברו המטופלים תשאול לגבי מחלות רקע, כאב ותסמינים אחרים, תרופות קבועות, מאפייני איכות חיים וכו’. בהתאם למאפיינים האישיים של כל מטופל, הומלץ לו על טיפול בזן קנאביס מסוים, בעיקר מבין הזנים: אלסקה, ארז ואבידקל וכן על אופן הצריכה המומלץ. שישה חודשים לאחר תחילת הטיפול, נערך שאלון נוסףאשר בחן את השפעות הטיפול.
ככלל, נראה כי הטיפול בקנאביס רפואי הוא אלטרנטיבה בטוחה ויעילה עם היענות גבוהה לטיפול, המסייעת בשיפור באיכות החיים ובירידה ברמת הכאב של המטופלים. על פי המחקר, הטיפול בקנאביס הרפואי הוא בעל שכיחות נמוכה לתופעות לוואי.

מבין התוצאות הבולטות אשר עלו מן המחקר, ניתן לראות- ירידה של למעלה מחצי בצריכת התרופות – 52.5% מהמטופלים דיווחו כי הפסיקו או הפחיתו את מינון האופיואידים שלהם; 39.2% הפסיקו או הפחיתו המינון במשככי כאבים אחרים; ו 36.9% מהמטופלים הפסיקו או הפחיתו את מינון תרופות אנטי-פסיכוטיות; 35.3% מהמטופלים דיווחו כי במהלך המחקר הם הפסיקו או הפחיתו שימוש בתרופות הרגעה.

תוצאות בולטות:
• 70.6% מהמטופלים שהתחילו טיפול סווגו כהצלחה טיפולית לפי שיטת סיווג מחמירה ושמרנית.
• ההתוויה עם אחוזי השיפור הכי גבוהים היא PTSD, 90.8% מהמטופלים שהתחילו טיפול סווגו כהצלחה טיפולית אחרי חצי שנה.
• 91.5% מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי בהתקפי הזעם בעקבות הטיפול בקנאביס.
• 89.5% מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי באי שקט בעקבות הטיפול בקנאביס.
• 89.1% מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי בהפרעות שינה בעקבות הטיפול בקנאביס.
• 88.9% מהנבדקים דיווחו על שיפור משמעותי בבחילות בעקבות הטיפול בקנאביס.
• עוצמת כאב דורגה על סולם של 0 – לא כואב בכלל, 10 – הכאב הכי נורא שניתן לתאר, לפני תחילת הטיפול בקנאביס ושוב כעבור חצי שנה של טיפול, עוצמת הכאב פחתה באופן דרמטי ומובהק סטטיסטית. לפני הטיפול 62.0% מהמטופלים דיווחו על עוצמת כאב גבוהה (שמונה ומעלה בסולם הכאב); ואילו לאחר חצי שנה, מספר זה ירד ל-5.0% מהמטופלים בלבד.
• בעוד שרק 12.9% מהמטופלים דירגו את איכות החיים שלהם “טובה” או “טובה מאוד” לפני תחילת הטיפול –  69.9% מהמטופלים דיווחו על איכות חיים טובה “טובה” או “טובה מאוד” לאחר חצי שנה של טיפול פעיל.
• תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו קלות וכללו סחרחורות (8.2%), יובש בפה (6.7%), תיאבון מוגבר (4.7%), ישנוניות (4.4%), והשפעה פסיכו-אקטיבית (תחושת “היי”) (4.3%).
• 1,735 חולים (17.3%) הפסיקו את הטיפול במהלך שישה חודשי טיפול.
• המחקר מוכיח כי קנאביס רפואי הוא אלטרנטיבה בטוחה ויעילה עם היענות גבוהה לטיפול, מסייע בשיפור באיכות חיים ובירידה ברמת הכאב, עם שכיחות נמוכה של תופעות לוואי.
ליהי בר-לב שליידר, החוקרת הראשית של תיקון עולם קנביט:”כבר הראנו בעבר כי הטיפול במוצרי קנאביס רפואי מקל על סימפטומים ומשפר את איכות החיים עבור המטופלים, אך זוהי הפעם הראשונה שבוצע ניתוח מעמיק, מסודר ושיטתי של נתונים רבים על קבוצה גדולה מאוד של מטופלים, ושבו נבחנה ללא הטיה השפעת הטיפול על התוויות שונות. מצאנו כי הטיפול בזנים של תיקון עולם יעיל, בטוח ומהווה אלטרנטיבה טיפולית לאופיואידים, במקרים מסוימים. הנתונים שפורסמו הם אבן דרך שמשמעותית עבורנו בתיקון עולם ויכולים לסייע לרופאים ומטפלים בהבנת הטיפול והשפעותיו”.

אודות תיקון עולם קנביט
תיקון עולם הוקמה בשנת 2006 ונרכשה ע”י קנביט פרמסוטיקלס ב-2019. החברה היא ספקית הקנאביס הראשונה והמובילה בישראל, פורצת דרך במחקר קליני ומוכרת בעולם כחלוצת תחום הקנאביס הרפואי המודרני. מאז הקמתה טיפלה תיקון עולם בעשרות אלפי מטופלים בישראל במגוון מחלות, מילדים ועד קשישים, והינה בעלת הניסיון הרב ביותר בעולם בטיפול בחולים ובהקלה על סבלם באמצעות קנאביס רפואי. לחברה 15 שנות מחקר קליני ומעל ל-35 מחקרים קליניים ופרה-קליניים אשר רבים מהם פורסמו בכתבי העת המדעיים מן השורה הראשונה בעולם. החברה פועלת בכל שרשרת הערך של עולם הקנאביס הרפואי, תוך הקפדה על אקוסיסטם המשלב ערכי קיימות, רצף טיפולי ואחידות באיכות המוצרים שלה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה