שימוש ממושך באופיואידים עלול להעלות סיכון לסרטן (The Lancet Preprints)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר עוקבה חדש שטרם עבר ביקורת עמיתים ועתיד להתפרסם ב- Lancetהראה כי לחולים עם היסטוריה של שימוש ארוך טווח באופיואידים לכאב כרוני יש סיכון מוגבר לסרטן. באופן ספציפי, יחס ההיארעות של סרטן ריאות, מעי גס, שד, ערמונית, ראש צוואר, לבלב, קיבה, וושט, שחלות וקרצינומה כבדית היה גבוה יותר בחולים עם היסטוריה של שימוש ארוך טווח באופיואידים מאשר ללא היסטוריה של שימוש באופיואידים.

למחקר גויסו חולים מעל גיל 20 עם אבחנה של כאב כרוני מינואר 2008 עד דצמבר 2009 שזוהו ממאגר המחקר הלאומי של ביטוח הבריאות של טייוואן. החולים הותאמו ביחס של 4:1, 50,888 חולים עם היסטוריה של שימוש ארוך טווח באופיואידים עם 12,722 חולים ללא שימוש באופיואידים. החולים השתמשו באופיואידים ברוב הימים במשך יותר מ-3 חודשים והיו להם מינון שנתי ממוצע של יותר מ-180 מנות יומיות מוגדרות. בקבוצת הביקורת הלא-אופיואידית, המינונים היומיים השנתיים היו אפס. עבור כל החולים, תקופת ה-washout של האופיואידים הייתה לפחות שנתיים. חולים לא נכללו במחקר אם הם קיבלו אבחנה של סרטן במהלך אותה תקופה של שנתיים או אם הייתה להם אבחנה של שימוש לרעה באופיואידים. התוצאים הראשוניים היו שיעורי ההיארעות ויחסי ההיארעות של סרטן בשתי הקבוצות.

לא היו הבדלים בולטים במאפיינים דמוגרפיים, היסטוריה רפואית או היסטוריה חברתית בין שתי הקבוצות. ההבדל בשכיחות הסרטן הגולמי בין קבוצת האופיואידים לקבוצת הביקורת היה מובהק (P < .001). בניתוח רגרסיה רב-משתני של Cox, יחס הסיכון המתואם היה 2.66 עבור קבוצת האופיואידים בהשוואה לקבוצת הביקורת (P < .001). יתרה מכך, שימוש ארוך טווח באופיואידים הוכח כסיכון לסוגי סרטן אלה: ריאות (IRR, 1.87), קרצינומה כבדית (IRR, 1.97), מעי גס (IRR, 2.39), שד (IRR, 2.43), ערמונית (IRR, 2.00), ראש צוואר (IRR, 1.79), לבלב (IRR, 1.87), קיבה (IRR, 2.43), וושט (IRR, 2.43) ושחלות (IRR, 2.33).

זהו המחקר הראשון המדווח על שיעורי היארעות ויחסי היארעות עבור סוגי סרטן שכיחים בחולים עם וללא היסטוריה של שימוש ארוך טווח באופיואידים. הממצאים עשויים לשמש כאסמכתא לקביעת מדיניות בריאות וכדי להציע כי משכך כאבים חלופי עשוי להפחית את הסיכון לסרטן.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה