נתונים חדשים אודות דיכאון והתאבדות בקרב חולי סרטן (Nature medicine)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

פרשנות לשני מחקרים נרחבים שפורסמה ב-Nature medicine מדגישים את היקף העומס שיכול להיות לאבחנה וטיפול בסרטן על בריאותם הנפשית של החולים ועל הסיכון להתאבדות. באחד, מטה-אנליזה של 28 מחקרים שכללו יותר מ-22 מיליון חולים, נמצא שבקרב אנשים עם סרטן, שיעור ההתאבדויות היה כמעט פי שניים מזה של האוכלוסייה הכללית. הסיכון הגבוה ביותר היה בקרב חולים עם פרוגנוזות גרועות. באחר – בניתוח של רישומי בריאות של 460,000 אנשים שאובחנו עם אחד מ-26 סוגי סרטן, יותר מ-1% מהחולים דיווחו על פגיעה עצמית בעקבות אבחון הסרטן שלהם, והשיעורים היו גבוהים יותר בקרב אלו שכבר אובחנו עם מחלה פסיכיאטרית.

המטה-אנליזה כללה סקירה שיטתית של 28 מחקרי עוקבה באיכות גבוהה שכללו יותר מ-22.4 מיליון חולים עם סרטן בארה”ב, אירופה, אוסטרליה ואסיה. הצוות העריך את הסיכון להתאבדות על בסיס גורמים שכללו פרוגנוזה של סרטן, שלב, אזור גיאוגרפי וזמן מאז האבחנה. שיעור ההתאבדויות הכולל היה גבוה ב-85% בקרב חולי סרטן בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (יחס תמותה מתוקנן [SMR], 1.85). שיעורי ההתאבדות הגבוהים ביותר היו בקרב חולים עם פרוגנוזה גרועה, יותר מפי שלושה מאשר בקרב האוכלוסייה הכללית. סרטן הקשור לפרוגנוזה גרועה – המוגדר כשיעור הישרדות של 5 שנים מתחת ל-50% – כלל את סרטן הכבד ומערכת המרה (SMR 3.13), מזותליומה (SMR 13.07), וסרטן הלבלב (SMR 6.42). באופן דומה, שיעורי ההתאבדות היו גבוהים משמעותית בקרב אלו שאובחנו כחולי סרטן בשנה האחרונה. בנוסף, התאבדות בקרב חולי סרטן הייתה גבוהה משמעותית בארה”ב, בהשוואה לאירופה, אוסטרליה ואסיה.

במחקר השני החוקרים העריכו את רישומי הבריאות של כמעט 460,000 אנשים שאובחנו עם סרטן בין 1998 ו-2020. בסך הכל, דיכאון היא ההפרעה הפסיכיאטרית השכיחה ביותר בקרב חולי סרטן, ואחריה הפרעות חרדה וסכיזופרניה. יותר מ-25% מהחולים בסרטן דיווחו על שימוש בסמים. כ-1% מהחולים דיווחו על אפיזודה של פגיעה עצמית לאחר אבחנת הסרטן. מבין חמש ההפרעות הפסיכיאטריות שנותחו, השיעור הגבוה ביותר של פגיעה עצמית היה בקרב מטופלים עם דיכאון, במיוחד בתוך שנה מאבחון הסרטן שלהם (יחס סיכון מותאם, 44.1). שיעורי ניסיונות ההתאבדות היו גבוהים יותר גם בקרב חולים מאזורים מוחלשים מבחינה סוציו-אקונומית ואלו שאובחנו עם גידולי מוח, סרטן הערמונית, לימפומת הודג’קין, מלנומה או סרטן האשכים. בנוסף, המחברים מצאו שאלו שהיו להם הפרעה קיימת בבריאות הנפש דיווחו על שיעורים גבוהים יותר של פגיעה עצמית.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-Nature medicine

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה