שינוי דרמטי חיובי במיקום של ישראל במקרים חדשים של סרטן עור : ממקום 3 בעולם ל-27 (האגודה למלחמה בסרטן)

הודעת האגודה למלחמה בסרטן

האגודה למלחמה בסרטן הכריזה על שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם 2019

כ – 154 חולי מלנומה חדשים מתגלים מדי חודש ובכל חודש מתים כ – 17 ישראלים

עלייה מתונה אך מובהקת בתחלואה במלנומה חודרנית בקרב גברים

עלייה מתונה אך מובהקת במלנומה ממוקדת בקרב גברים ונשים מה שמאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר

בעבר: ישראל הייתה במקום ה – 3 בעולם אחרי אוסטרליה וניו זילנד, במספר החולים החדשים מדי שנה. הודות לפעילות הנמרצת והעקבית של האגודה למלחמה בסרטן, חל שינוי דרמטי לטובה

כיום: עדיין אוסטרליה מובילה בתחלואה עם שיעור של 33.6 חולים למאה אלף תושבים וישראל מדורגת במקום ה -27 בעולם בתחלואה עם שיעור של 8.3 חולים למאה אלף תושבים >>> שיעור התחלואה הכי נמוך* הוא במלטה והמרחק מישראל לא גדול  ועומד על שיעור של 8. כך שבפועל בעצם ישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 25, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור תחלואה בדיוק.

כיום: עדיין ניו זילנד מובילה בתמותה עם שיעור 4.8 חולים למאה אלף תושבים וישראל מדורגת במקום ה -20 בעולם בתמותה עם שיעור של 1.8 חולים למאה אלף תושבים >>> שיעור התמותה הכי נמוך* הוא בקנדה והמרחק מישראל לא גדול – ועומד על שיעור של .1.6. כך שבפועל ישראל נמצאת במקום ה-12 מתוך 14, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור תמותה בדיוק.

(*מבין 30 המדינות עם השיעורים הגבוהים בעולם)

91% מהחולים בישראל התגלו בשלב מוקדם מאוד המשפר את סיכויי הריפוי

מחקר מסינגפור: שתייה מרובה של קפה מפחיתה את הסיכון לחלות בסרטן עור שאינו מלנומה

האגודה למלחמה בסרטן מזכירה: “תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש כלל”

מאות תחנות לאבחון מוקדם של סרטן העור ללא תשלום יפתחו ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן בכל קופות החולים ברחבי הארץ בין ה -17 ל -23 ביוני 2019

מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן: “אנו קוראים לציבור להיות חכמים בשמש בכל ימות השנה על מנת להפחית את הסיכון לחלות. אבחון מוקדם מציל חיים ובכל מקרה של ספק מומלץ לגשת ולהיבדק, לא רק במסגרת המבצע, אלא בכל השנה”.

האגודה למלחמה בסרטן הכריזה הבוקר (שלישי 11.6.2019) על פתיחת שבוע המודעות למניעת סרטן העור ולגילויו המוקדם לשנת 2019 במסגרתו יפתחו מאות תחנות בכל רחבי הארץ לבדיקה ללא תשלום בין התאריכים 17 עד ה – 23 ביוני בשיתוף שירותי בריאות כללית, מכבי שירותי בריאות, מאוחדת ולאומית שירותי בריאות. זוהי השנה ה – 27 למבצע הייחודי שיזמה האגודה למלחמה בסרטן במסגרתו מוזמן הציבור הרחב לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור. את תחנות הבדיקה יאיישו רופאי עור וכירורגיים פלסטיים, אשר יבצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן העור ומלנומה שבכוחו להציל חיים. רשימת התחנות תפורסם בסמוך לתחילת המבצע, בכלי התקשורת, באתר האגודה למלחמה בסרטן, ובעמוד הפייסבוק של האגודה הנמצא בקישור הזה.

הודות למבצע ופעילויות ההסברה, של האגודה למלחמה בסרטן , התרחשה בישראל במהלך השנים עליה עקבית בשיעור המאובחנים בשלב המוקדם. ביחד עם שיפור דרכי הטיפול, חלה עליה גם בשיעורי ההישרדות והריפוי של החולים בסרטן העור.

לקראת שבוע זה, האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות מפרסמים את הנתונים המעודכנים ביותר ליוני 2019 מהם עולה כי בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה של העור, רובם יהודים ילידי ישראל, אירופה ואמריקה. בשנת 2016 נפטרו בישראל 209 אנשים ממלנומה חודרנית ממאירה של העור. אלו הנתונים המעודכנים ביותר, נכון ליוני 2019, והם מתייחסים לשנת האבחנה הראשונה. בשל מורכבות האיסוף, המידע החדש ביותר ברישום הלאומי לסרטן, מתייחס ל-2016, אך הוא המעודכן ביותר הניתן להשגה, נכון ליוני 2019.

מירי זיו, מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה היום כי: “בכל חודש מתגלים בישראל כ – 154 חולי מלנומה חדשים וכ -17 איש נפטרים מהמחלה. אנו קוראים לציבור, זה פיקוח נפש, היו חכמים בשמש באופן קבוע למשך כל השנה כדי להפחית את הסיכון לחלות. הזמינו תור והיבדקו במסגרת המבצע או במהלך השנה. אנשים בעלי שומות מרובות או בעלי סיפור משפחתי של סרטן העור צריכים לשים לב במיוחד ולהיות במעקב. בכל מקרה מומלץ לכל אדם בכל גיל לשים לב לשינויים על העור ואם זיהיתם נקודות חדשות, או שינוי בנקודות קיימות, חשוב לפנות ללא דיחוי לבדיקה אצל הרופא”.

פרופ’ ליטל קינן בוקר, מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, דיווחה היום על הממצאים המעודכנים של הרישום הלאומי לסרטן והסבירה כי:בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה עורית (1,151 עם גידול חודרני  ו-695 עם גידול ממוקד). בשנה זו היוותה מלנומה של העור 8.3% מכלל המקרים החדשים המחייבים דיווח[1] לרישום הסרטן בישראל בקרב גברים יהודים, 5.5% בקרב נשים יהודיות, 0.9% בקרב גברים ערבים, 0.5% בקרב נשים ערביות, 3.9% בקרב גברים “אחרים”[2] ו-4.5% בקרב נשים “אחרות”. נתונים לגבי שלב המחלה בעת האבחנה קיימים עבור 80% מכלל מי שאובחנו ב-2016 עם מלנומה עורית. בקרב אלה, 91% אובחנו עם מחלה בשלב מוקדם מאוד המשפר את סיכויי הריפוי: קרוב למחצית החולים (47%) אובחנו עם גידול ממוקד (in-situ) – גידול בשלב מוקדם מאוד שעדיין לא חרג משכבת האפידרמיס ברקמת העור, מה שמאפשר סיכויי ריפוי גבוהים ביותר. עוד 44% אובחנו עם גידול מקומי, localized, שהוא גידול חודרני (גידול שחורג משכבת האפידרמיס של העור) עם התפשטות מקומית מינימלית. ל-6% מהחולים אובחן גידול חודרני עם התפשטות אזורית (regional) ול-3% נוספים, גידול גרורתי (metastatic)“.

מעיקרי הנתונים המעודכנים של הרישום הלאומי לסרטן, המרכז הלאומי לבקרת מחלות, משרד הבריאות אשר הוכנו על ידי ד”ר ברברה סילברמן, גב’ יהודית פישלר, גב’ ריטה דכטיאר ופרופ’ ליטל קינן-בוקר עולה כי:

t      בשנת 2016 אובחנו בישראל 1,846 חולים חדשים עם מלנומה של העור. רוב החולים היו יהודים; שיעורי התחלואה בערבים נמוכים ביותר. אלו הנתונים המעודכנים ביותר, נכון ליוני 2019 והם מתייחסים לשנת האבחנה הראשונה. בשל מורכבות האיסוף, המידע החדש ביותר ברישום הלאומי לסרטן, מתייחס ל-2016, אך הוא המעודכן ביותר הניתן להשגה, נכון לנובמבר 2019.

t      רוב גדול מאוד (91%) של החולים אובחנו עם גידול בשלב מוקדם; 47% עם גידול בשלב ממוקד ו-44% עם גידול חודרני מקומי. הן עבור מלנומה חודרנית והן עבור מלנומה ממוקדת של העור, שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר נצפים בגיל המבוגר. ביהודים ילידי אירופה-אמריקה וכן ילידי ישראל נצפו שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר.

חלה התמתנות בעליית ההיארעות במלנומה חודרנית

המגמות העתיות של מלנומה חודרנית של העור ביהודים בישראל בשנים 1990-2016 מצביעות על עלייה מתונה אבל מובהקת בגברים (אחוז שינוי שנתי =0.86%+). זאת לאחר עשור בו העלייה הייתה בקצב של מעל 5% לשנה. בנשים נצפתה מגמה יציבה במשך כל התקופה 1990-2016. כלומר: אחרי עשור בו נצפתה עליה של 5% בגברים, היום העלייה בגברים עומדת על 0.86% בלבד.

t      המגמות העתיות של מלנומה ממוקדת של העור ביהודים בישראל בשנים 1990-2016 מצביעות על עלייה מובהקת בשני המינים, מה שמעיד על עלייה בגילוי המוקדם של המחלה. בגברים העלייה הייתה בקצב של 15.4% לשנה בין השנים 1990 ו-2001, ולאחר מכן בקצב נמוך יותר, של 2.4% לשנה. בנשים העלייה הייתה בקצב של 6.5% לשנה בין השנים 1990 ו-2005, ולאחר מכן ההיארעות התייצבה. 

t      בשנת 2016 נפטרו 209 אנשים בישראל ממלנומה חודרנית ממאירה של העור. עיקר התמותה נצפה בגיל המבוגר. בקרב ערבים בישראל, שיעורי התמותה ממלנומה של העור נמוכים מאוד.

t      המגמות העתיות בשיעור התמותה ממלנומה חודרנית ממאירה של העור בגברים יהודים בישראל בשנים 1990-2016 מצביעות על יציבות. בנשים יהודיות, נצפתה מגמת ירידה מובהקת, בקצב של 1.3% בשנה.

t      ההישרדות היחסית לחמש שנים ממלנומה חודרנית של העור הולכת ועולה עם הזמן, והייתה 88% ו-90% בגברים ובנשים יהודים אשר אובחנו בין השנים 2007-2011.

t      נכון לסוף שנת 2016 חיו בישראל כ-7,357 אזרחים שאובחנו עם מלנומה של העור בשנים 2012-2016: 4,815 מהם אובחנו עם מלנומה חודרנית ממאירה ו-2,542 מהם אובחנו עם מלנומה ממוקדת של העור.

t      בהשוואה בינלאומית בסדר יורד (מהמדינה עם השיעור הגבוה ביותר לנמוך ביותר), בשנת 2018 דורגה ישראל במקום ה-27 בקרב 30 המדינות עם שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר בעולם, אבל בפועל במקום ה-24 מתוך 25, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור היארעות בדיוק ובמקום ה-20 בקרב 30 המדינות עם שיעורי התמותה הגבוהים ביותר בעולם אבל בפועל במקום ה-12 מתוך 14, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור תמותה בדיוק.

שינוי דרמטי לטובה בתחלואה ובתמותה בישראל מול העולם

*      בעבר: ישראל הייתה במקום ה – 3 בעולם אחרי אוסטרליה וניו זילנד, במספר החולים החדשים מדי שנה. הודות לפעילות הנמרצת והעקבית של האגודה למלחמה בסרטן, חל שינוי דרמטי לטובה.

*      כיום: עדיין אוסטרליה מובילה בתחלואה עם שיעור של 33.6 חולים למאה אלף תושבים וישראל מדורגת במקום ה -27 בעולם בתחלואה עם שיעור של 8.3 חולים למאה אלף תושבים>>> שיעור התחלואה הכי נמוך בעולם הוא במלטה והמרחק מישראל לא גדול  ועומד על שיעור של 8. כך שבפועל בעצם ישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 25, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור תחלואה בדיוק.

*      כיום: עדיין ניו זילנד מובילה בתמותה עם שיעור 4.8 חולים למאה אלף תושבים וישראל מדורגת במקום ה -20 בעולם בתמותה עם שיעור של 1.8 חולים למאה אלף תושבים >>> שיעור התמותה הכי נמוך בעולם הוא בקנדה והמרחק מישראל לא גדול ועומד על שיעור של  .1.6. כך שבפועל ישראל נמצאת במקום ה-12 מתוך 14, בהתחשב בכך שלחלק מהמדינות אותו שיעור תמותה בדיוק.

*      (מבין 30 המדינות עם השיעורים הגבוהים בעולם).

לדוח המלא לחצו כאן

כ 8,000 גני ילדים יהיו השנה חכמים בשמש

האגודה למלחמה בסרטן פועלת להעלאת המודעות לחשיבות התנהגות חכמה שמש כבר מגיל הגן ושולחת ערכות “חכם בשמש®” לגני הילדים ללא תשלום. הערכות מיועדות לילדים בגן חובה (גיל 5 ומעלה) ומכילות חוברות צביעה לכל ילדי הגן, מדבקות “חכם בשמש”, כרזות ועלונים להורים. בשבועות האחרונים נשלחו כ 8,000 ערכות לגני ילדים במשלוח מיוחד. כל הערכות הופקו במיוחד באגודה למלחמה בסרטן הודות לתרומות הציבור וללא כל מימון מתקציב של משרד ממשלתי כלשהו.

קמפיין הסברה

האגודה למלחמה בסרטן תצא לקראת שבוע המודעות למניעת סרטן העור 2019, במסע הסברה נרחב, אשר יתמקד בחשיבות הגילוי המוקדם ודרכי המניעה כמו גם יזהיר מפני שימוש במיטות שיזוף. במסגרת מסע ההסברה יועלה קמפיין בטלוויזיה, בעיתונות, בפייסבוק, ביוטיוב ובאינסטגרם באמצעות גיתם BBDO המסייע לאגודה בהתנדבות.




[1] כלל הגידולים הממאירים, חודרניים וממוקדים, גידולים בעלי התנהגות גבולית וגידולים שפירים של המח ומערכת העצבים המרכזית



[2] “אחרים”   נוצרים שאינם ערבים וכאלה ללא הגדרת דת; מהווים כ-4.5% מכלל האוכלוסייה בישראל

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה