עליה מדאיגה בהיקף מקרי מחלת כבד שומני ברחבי העולם (Lancet Gastroenterology and Hepatology)

השכיחות העולמית של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול גבוהה יותר משמעותית מכפי שהעריכו בעבר וממשיכה לעלות בקצב מדאיג, כך טוענים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Gastroenterology and Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול הינה מחלת הכבד הנפוצה ביותר ברחבי העולם וגורם מוביל לתחלואה ותמותה משנית לכבד. אעפ”י כן, אין נתונים רבים אודות האפידמיולוגיה של מחלת כבד שומני ברמה עולמית ועל מגמות שכיחות המחלה.

כעת השלימו החוקרים חיפוש במאגרי MEDLINE, Embase ו-Web of Science במטרה לזהות דיווחים אודות היארעות והימצאות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול במדגמים מיצגים של מבוגרים באוכלוסייה הכללית.

בסיכומו של דבר, החוקרים זיהו 72 פרסומים, כאשר המדגם להערכת שיעורי ההימצאות כלל למעלה ממיליון מבוגרים מ-17 מדינות והמדגם להערכת שיעורי ההיארעות כלל קרוב ל-382,000 מבוגרים מחמש מדינות.

מהנתונים עולה כי שיעורי ההימצאות הכוללים של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול עמדו על 32.4%, עם עליה עקבית ומשמעותית בשיעורי ההימצאות עם הזמן, מ-25.5% בשנת 2005 או קודם לכן ל-37.8% בשנת 2016 ומאוחר יותר. שיעורי ההימצאות הכוללים גבוהים יותר משמעותית בגברים לעומת נשים (39.7% לעומת 25.6%).

ממצאים אלו עומדים בניגוד לתוצאות מטה-אנליזות וסקירות שיטתיות שמצאו כי ההימצאות הגלובאלית של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול נעה בין 25.2% ל-29.8%. עם זאת, במחקרים אלו היו מגבלות משמעותיות והטיות אפשריות.

מהערכה לפי אזור עלה כי שיעורי הימצאות מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול עמדו על 31.6% באסיה, 32.6% באירופה, 47.8% בצפון אמריקה ו-56.8% באפריקה.

החוקרים העריכו כי ההיארעות הכוללת של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול עמדה על 46.9 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, עם היארעות גבוהה יותר בגברים לעומת נשים (70.8 לעומת 29.6 מקרים ל-1,000 שנות-אדם), בהתאם להבדלים המגדריים בשיעורי הימצאות המחלה.

ממצאי המחקר מעידים כי כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם סובלת ממחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול, כאשר בגברים שכיחות הרבה יותר גבוהה של המחלה. החוקרים קוראים להגברת המודעות ופיתוח גישות משתלמות להערכת הסיכון בכדי להתמודד עם הנטל הגדל של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

 

Lancet Gastroenterology and Hepatology 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה