אבחנה של סרטן שד זמן קצר לאחר-לידה מלווה בפרוגנוזה גרועה יותר (Front Oncol)

 מנתונים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Oncology עולה כי בנשים עם סרטן שד אשר אובחנו בתוך חמש שנים מהלידה תועדה פרוגנוזה גרועה יותר, בהשוואה לנשים שאובחנו בשלב מאוחר יותר.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא נהוג עוד להשתמש במונח סרטן שד על-רקע היריון, לאחר שמחקרים הראו כי לסרטן שד שאובחן בהיריון וסרטן שד שאובחן לאחר לידה מאפיינים ופרוגנוזה שונים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להגדיר מקרי סרטן שד לאחר-לידה, לבחון את שיעורי ההיארעות, גורמי סיכון ופרוגנוזה על-פי מועד אבחנת הממאירות.

 החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance Service ובחנו את המידע אודות למעלה מ-1.2 מיליון נשים בגילאי 20-49 שנים שילדו את ילדן הראשון בין 2007 עד 2012. שיעורי ההיארעות השנתיים של סרטן שד לאחר לידה עלו בכל שנה (7.7 ל-10,000 שנות-אישה לאחר חמש שנים, 19.36 מקרים ל-10,000 שנות-אישה לאחר עשר שנים).

 הסיכון לסרטן שד היה גבוה יותר משמעותית (יחס סיכון של 1.15, p=0.0037) בנשים שאובחנו עם סוכרת הריונית, אך לא תועד קשר עם ההישרדות הכוללת. בנשים שאובחנו עם סרטן שד בתוך חמש שנים מהלידה תועדה פרוגנוזה גרועה יותר, בהשוואה לאלו שאובחנו מאוחר יותר (שיעורי הישרדות כוללים לאחר חמש שנים של 91.1% באלו שאובחנו בתוך חמש שנים מהלידה, בהשוואה לשיעורי הישרדות של 96% באלו שאובחנו לאחר 5-10 שנים מהלידה).

 מניתוח רב-משתני של ההישרדות הכוללת, יחס הסיכון בנשים שאובחנו בתוך חמש שהנים מהלידה היה גבוה כפליים, בהשוואה לנשים שאובחנו בין 5-10 שנים לאחר הלידה.

 לאור ממצאי המחקר, החוקרים קוראים להשלים בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת של סרטן שד בנשים בסיכון גבוה ולערוך מחקרים נוספים אודות גישות טיפול חדשות.

 

Front Oncol. July 1, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.