מחסור בטיפולי CAR-T, בייחוד בטיפול במיאלומה (ASCO 2022)

infusion
סקר שנערך לאחרונה ופורסם במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית הראה כי חולים רבים בסרטני דם ממתינים חודשים רבים עד לטיפול קו אחרון בתאי CAR-T

סקר שנערך לאחרונה ופורסם במפגש השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית הראה כי חולים רבים בסרטני דם ממתינים חודשים רבים עד לטיפול קו אחרון בתאי CAR-T.

הטיפול, המתואר כ”תרופה חיה”, כולל הנדסה גנטית של תאי הדם של המטופל עצמו והזרמתם חזרה למערכת שלהם. תאי CAR T אלה צדים ומשמידים תאים סרטניים, ובמקרים מסוימים הם מצליחים למגר את המחלה לחלוטין. כמחצית מהחולים עם לוקמיה או לימפומה וכשליש עם מיאלומה שמקבלים טיפול זה עוברים הפוגה מוחלטת ומשיגים חזרה לתפקוד. אך, לא כל המטופלים שעשויים להפיק תועלת מטיפול זה מקבלים אותו. חלקם ממתינים חודשים ברשימות המתנה, ולעתים קרובות מתדרדרים בזמן זה. יש לציין כי חולים אלו מיצו את כל האפשרויות הטיפוליות האחרות, ורבים עומדים בפני הוספיס ומוות.

הצוות יצר קשר עם 20 מרכזים ברחבי ארה”ב וקיבל תגובות מ-17. התוצאות הראו שהזמן החציוני ברשימת ההמתנה היה 6 חודשים ושרק 25% מהחולים קיבלו בסופו של דבר טיפול בתאי CAR-T, ו-25% נוספים הצליחו להיכנס לניסוי קליני CAR-T. 50% הנותרים מהחולים נרשמו לניסוי מסוג אחר, נכנסו להוספיס או מתו.

כל המרכזים דיווחו על שימוש בוועדה של רופאים מנוסים כדי להבטיח עקביות בבחירת המטופלים. הם השתמשו בעקרונות אתיים שונים לבחירה, חלק מהמרכזים ביקשו למקסם את התועלת הכוללת, כמו בחירת המטופלים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להשיג תגובה קלינית, בעוד שאחרים ביססו את החלטותיהם על הזמן שהמטופלים בילו ברשימת המתנה או נתנו עדיפות לחולים שהיו במצב השה ביותר עם האפשרויות הטיפוליות המצומצמות ביותר.

המחסור בטיפול בתאי CAR-T כולל בעיקר את הטיפול לחולים עם מיאלומה נפוצה. הבעיה עדיין לא גלשה באופן ניכר לטיפולי לימפומה ולוקמיה, המשתמשים בסוג שונה במקצת של טיפול (מכוון ל-CD19, בעוד שטיפולי התאים המשמשים למיאלומה מכוונים ל-BCMA).

לכתבה ב-Medscape

לאתר ה-ASCO

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה