שחמת כבד על-רקע אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לשברים ותמותה (Clinical Gastroenterology and Hepatology)

בחולים עם שחמת כבד משנית לצריכת אלכוהול תועדו שיעורים גבוהים יותר של שברים ותמותה לאחר-שברים, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש משבדיה שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שחמת כבד על-רקע צריכת אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לשברים, אך אין נתונים רבים אודות היקף העלייה בסיכון אל מול ביקורות ללא שחמת כבד. כעת הם ביקשו לקבוע את שיעור השברים והסיכון לשברים ותמותה לאחר-שברים בחולים עם שחמת כבד על-רקע צריכת אלכוהול אל מול ביקורות מהאוכלוסייה הכללית.

מחקר העוקבה כלל נתונים ממאגר Swedish National Patient Registry אודות 25,090 חולים עם שחמת כבד על-רקע אלכוהול בין השנים 1969-2016. החוקרים התאימו לחולים 239,458 ביקורות תואמות בגיל, מין ואזור מגורים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת שיעורי השברים ותמותה לאחר-שבר.

במהלך מעקב של קרוב ל-3.5 מיליון שנות-אדם תועדו 48,635 שברים. בקרב חולים עם שחמת כבד על-רקע צריכת אלכוהול שיעור השברים היה גבוה יותר, בהשוואה לביקורות (38.7 לעומת 13.3 מקרים ל-1,000 שנות-אדם; יחס סיכון מתוקן של 3.8, רווח בר-סמך 95% של 3.6-3.9). ההיארעות המצטברת של שברים הייתה מוגברת בחולים במהלך 19 השנים הראשונות למעקב, עם סיכון לאחר חמש שנים של 9.6% לעומת 4.5% בקבוצת הביקורת.

בקרב חולים עם שחמת כבד על-רקע צריכת אלכוהול תועדו שיעורים גבוהים יותר של תמותה לאחר-שברים, בהשוואה לביקורות שגם חוו שבר, הן לאחר 30 ימים (יחס סיכון מתוקן של 1.6, רווח בר-סמך 95% של 1.4-1.8) והן לאחר שנה (יחס סיכון מתוקן של 1.7-2.0).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין שחמת כבד על-רקע צריכת אלכוהול ובין עליה של כמעט פי ארבע בשיעור השברים, סיכון גבוה יותר לשברים במהלך שני העשורים הראשונים לאחר האבחנה הראשונית וסיכון גבוה יותר לתמותה לאחר-שבר. הם סבורים כי יש מקום לנקוט בצעדים לאיזון גורמי סיכון הפיכים לשברים באוכלוסייה זו.

 

CGH. Published online July 7, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה