ביומרקרים של ביטוי RNA בפרוגנוזת סרטן ערמונית ושלפוחית (European Urology Focus)

סקירה חדשה הראתה כי השימוש בסמנים ביולוגיים גנומיים עבור חולי סרטן הערמונית או שלפוחית השתן מהווה כלי משמעותי להערכת פרוגנוזה במחלות אלו

סקירה חדשה שפורסמה ב-European Urology Focus הראתה כי השימוש בסמנים ביולוגיים גנומיים עבור חולים עם סרטן הערמונית או סרטן שלפוחית השתן שיפר משמעותית את ההבנה לגבי התהליכים הביולוגיים העומדים בבסיס מחלות אלו וסייע בריבוד החולים במחלות אלו. עבור סרטן הערמונית, השימוש בסמנים ביולוגיים של ביטוי RNA אומץ בפרקטיקות קליניות רבות. עבור סרטן שלפוחית השתן, קיים עניין גובר בסמנים ביולוגיים לביטוי RNA שהוערכו במספר ניסויים קליניים, עם זאת, אף אחד מהם עדיין לא יושם בפרקטיקה הקלינית.

סרטן הערמונית וסרטן שלפוחית השתן הם שניים מסוגי הסרטן האורולוגיים הנפוצים ביותר, וריבוד הסיכון לסרטנים אלו וחיזוי הפרוגנוזה שלהם אינם פשוטים. בעקבות ההתקדמות האחרונה בטכנולוגיות הגנומיות והפרוטאומיות, פותחו והוצעו מספר סמנים ביולוגיים גנומיים כגישה לא פולשנית שעשויה להשלים את הידע הקיים כדי לשפר את החיזוי והדיוק. מספר סמנים ביולוגיים הראו יעילות בריבוד סיכון לחולים ובניבוי פרוגנוזה. במחקר זה בוצעה סקירה של סמנים ביולוגיים עדכניים של RNA שאושרו על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, כולל הבדיקותDecipher Oncotype DX Prostate ו-Prolaris. במחקר הוצגה גם התועלת הקלינית המאושרת שלהם בסרטן הערמונית ובטיפול בסרטן שלפוחית השתן.

למשל, ריבוד הסיכון לסרטן הערמונית (PCa) מסתמך על מספר רב של גורמים קליניים-פתולוגיים, כולל אנטיגן ספציפי לערמונית (PSA), ציון גליסון ראשוני ושלב פתולוגי וקליני. ההתקדמות הנוכחית בניהול PCa יצרה עניין גובר בטיפול ואסטרטגיות אינדיבידואליות באמצעות סמנים ביולוגיים גנומיים מרובים. נכון לעכשיו, ישנם שלושה סמנים ביולוגיים מולקולריים זמינים מסחרית של RNA שניתן להשתמש בהם לבדיקת רקמת סרטן הערמונית: Decipher, Oncotype DX Prostate ו-Prolaris. הסיווג הגנומי שלDecipher הוא מנבא בלתי תלוי של גרורות לאחר כריתת ערמונית רדיקלית (RP), גם לאחר התאמה לטיפולים נוספים. יש לציין, זהו הסמן הביולוגי היחיד שהוא פרוגנוסטי ללא תלות בפרמטרים קליניים כלשהם. במטה-אנליזה עדכנית של 42 מחקרים עם שלבים שונים, הוא היה מנבא בלתי תלוי של פתולוגיה, הישנות ביוכימית לאחר RP, התפתחות של גרורות והישרדות ספציפית ל-PCa והישרדות כוללת. בנוסף, השימוש בו שינה את הטיפול בחולים עם PCa בסיכון נמוך תחת מעקב פעיל ולאחר RP (כדי להחליט על רדיותרפיה אדג’ובנטית).

למאמר ב-European Urology Focus

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה