שלושה מענקי מחקר אירופיים לפרופ’ חוסאם חאיק (הודעת הטכניון)

חוסאם חאיק טכניון

מענקי תוכנית Horizon Europe מקדמים שיתוף פעולה בין-לאומי לטובת פיתוח מענה לאתגרים הגדולים של התקופה, לרבות אתגרים ברפואת סרטן

 

פרופ’ חוסאם חאיק מהטכניון זכה בשבוע האחרון בשלושה מענקי מחקר אירופיים יוקרתיים בסכום כולל של 4.2 מיליון יורו לקבוצת המחקר שלו, כאשר, באחד הפרויקטים, הוא ישמש יו״ר וכראש המאגד (קוארדינטור) של פרויקט גדול עם 23 שותפים ומימון כולל של 14 מיליון יורו. זהו הישג חסר תקדים של פרופ’ חאיק, חבר סגל בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון ומכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה (RBNI), המשמש כיום גם כדיקן לימודי הסמכה בטכניון.

 

המענקים האמורים ניתנים במסגרת תוכנית Horizon Europe. התוכנית תומכת במאגדים (קונסורציה) שמייצרים שיתוף פעולה בין גופים רבים במדינות שונות באיחוד האירופי, תוך התמקדות בפתרונות מעשיים לאתגרי התקופה – פתרונות המבוססים על טכנולוגיות חדשניות שפיתוחן מצריך שיתוף פעולה בין-לאומי נרחב.

 

פרופ’ חאיק זכה כאמור בשלושה מענקים בעת ובעונה אחת. במענק הגדול ביותר הוא משמש ראש המאגד (קואורדינטור). מדובר במאגד בשם LUCIA, הכולל 23 שותפים שיקבלו בסבב הנוכחי מימון בסכום כולל של 14 מיליון יורו. המאגד מפתח דרכים חדשות להבנה של גורמי הסיכון לסרטן הריאות – הסרטן הקטלני ביותר מבחינת מספר הקורבנות כיום. המאגד בוחן את גורמי הסיכון בשלושה היבטים: גורמי סיכון אישיים ובהם אורח חיים וחשיפה למזהמים; גורמים חיצוניים ובהם סביבה עירונית ובנויה, תחבורה, אקלים והיבטים חברתיים; ותגובות ביולוגיות לגורמי סיכון ובהן הזדקנות ושינויים גנטיים, אפיגנטיים ומטבוליים. תוצאות פעילות המאגד יתורגמו להמלצות למדיניות מתוך כוונה להטמיע את ההמלצות בתוכנית לאבחון מוקדם של סרטן ריאות. אחד השותפים במאגד LUCIA הוא פרופ׳ יובל שקד מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, שיחקור דרכים להבנת מנגנוני הסיכון על אבחון מוקדם של סרטן הריאות.

 

במאגד השני, ONCOSCREEN, משמש פרופ’ חאיק מייסד שותף. במאגד, שזכה במענק של 12.5 מיליון יורו, חברים 38 גופים. המאגד פועל ליצירתו של “מגן” אירופי בפני סרטן המעי והוא יתמקד בפיתוח שיטות דימות חדשות למחלה זו. אף שסרטן המעי היא מחלה מסוכנת וקטלנית, רק כ-14% מאזרחי האיחוד האירופי ניגשים לבדיקות הרלוונטיות. המאגד פועל לפיתוח שיטות אבחון חדשניות שיהיו מהירות, מדויקות, זולות ולא פולשניות.

 

במאגד השלישי, MELCAYA, שזכה במענק של 8.4 מיליון יורו, חברים 25 גופים. המאגד יתמקד במניעת מלנומה בעיקר בילדים ובצעירים, אוכלוסייה שבה תוכניות האבחון הנוכחיות אינן מספקות.

 

הקידום והסיוע בהגשות למאגדים אירופאיים נתונים לאחריות אנשי רשות המחקר בטכניון – ראש היחידה לקידום מחקר ד”ר אסי כהן-דותן, שירלי רקיר, מארק דויסון והיילי ביניה-וולמן.
“זהו הישג יוצא דופן של פרופ׳ חוסאם חאיק,” אמר ד”ר אסי כהן-דותן ראש היחידה לקידום המחקר בטכניון. “פרופ’ חאיק ממשיך להוביל זכיות במסלולים מאוד תחרותיים בתוכניות המחקר האירופאיות וזאת תוך כדי ביצוע תפקיד ארגוני משמעותי. השנה הצליח הטכניון להגדיל גם את מספר המענקים שהוא מקבל מתוכנית זו וגם את היקפם הכספי, מה שהופך אותו לשחקן משמעותי בפעילות האירופאית במחקר יישומי”.

 

בתמונה פרופ’ חוסאם חאיק., קרדיט : ניצן זוהר, דוברות הטכניון

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה