צפיפות עצם ככלי לניבוי דמנציה (The Lancet Regional Health)

מחקר חדש שפורסם ב- The Lancet Regional Healthהראה כי סריקות צפיפות עצם עשויות להיות דרך חדשה לזיהוי נשים מבוגרות בסיכון לפתח דמנציה

מחקר חדש שפורסם ב-The Lancet Regional Health הראה כי סריקות צפיפות עצם עשויות להיות דרך חדשה, לא פולשנית לזיהוי נשים מבוגרות בסיכון לפתח דמנציה. בניתוח של יותר מ-900 משתתפות במחקר, נשים בשנות ה-70 לחייהן עם הסתיידות מתקדמת יותר של אבי העורקים הבטני (AAC) שנראתה בתמונות של עמוד השדרה לרוחב במהלך בדיקת DEXA היו בסיכון גבוה פי שניים עד פי ארבעה לדמנציה מאשר אלו עם AAC נמוך. ממצא זה היה בלתי תלוי בגורמי סיכון קרדיווסקולריים ובגנוטיפ של אפוליפופרוטאיןE (APOE).

דמנציה המתרחשת לאחר גיל 80 נפוצה יותר ויותר בגלל גורמי סיכון וסקולריים ולא וסקולריים כאחד. שני מחקרים שנערכו לאחרונה בגברים ונשים בגיל העמידה ומעלה הראו כי AAC שזוהה בבדיקת צפיפות עצם קשורה לקוגניציה ירודה יותר. החוקרים במחקר הנ”ל העריכו את AAC באמצעות תמונות עמוד שדרה לרוחב של DEXA שצולמו בסוף שנות ה-90 בקבוצה פרוספקטיבית של 958 נשים מבוגרות שהשתתפו במחקר אוסטאופורוזיס. AAC סווג לקטגוריות – נמוך, מתון ונרחב\מבוסס. בתחילת המחקר, כל הנשים היו בנות 70 ומעלה, ול-45% היה AAC נמוך, ל-36% היה AAC בינוני ול-19% היה AAC נרחב. במשך 14.5 שנים, 150 נשים (15.7%) אושפזו בסוף החיים ו\או נפטרו.

התוצאות הראו כי בהשוואה לנשים עם AAC נמוך, נשים עם AAC בינוני ונרחב היו בסבירות גבוהה יותר לחוות אשפוז עקב דמנציה בסוף החיים (9.3% נמוך, 15.5% בינוני ו-18.3% נרחב) ולמוות (2.8%, 8.3% , ו-9.4%, בהתאמה). לאחר התאמה רב-משתנית, לנשים עם AAC בינוני היה סיכון יחסי מוגבר פי שניים לאשפוז או מוות בדמנציה מאוחרת, בהשוואה לבנות גילן עם AAC נמוך. לנשים עם AAC נרחב הייתה עלייה של פי ארבעה בסיכון היחסי המותאם לאשפוז או מוות עם דמנציה. “למיטב ידיעתנו זו הפעם הראשונה שהוכח כי AAC מסריקות אלה קשור לדמנציה מאוחרת בחיים”, אמר החוקר הראשי ל-Medscape.

לכתבה ב-Medscape

למאמר ב-The Lancet Regional Health

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה