הסיכון לסיבוכים ותמותה עקב שבר ירך אטיפי אינו גבוה יותר במקרים משנית לטיפול בביספוספנטים (Bone)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Bone עולה כי טיפול בביספוספנטים אינו מלווה בסיכון לסיבוכים או תמותה לאחר שבר ירך אטיפי בקרב מבוגרים מדרום-מזרח אסיה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים אסיאתיים מצויים בסיכון גבוה יותר משמעותית לשברי ירך אטיפיים, כאשר ייתכן ואלו מדרום-מזרח אסיה מצויים בסיכון הגבוה ביותר. כעת הם ביקשו לבחון את המאפיינים הדמוגרפיים והקליניים של שבר ירך אטיפי על-רקע ביספוספנטים ושבר אטיפי שאינו על-רקע הטיפול בתכשירים אלו, וכן להעריך את שיעורי התמותה בעקבות אירועים אלו. למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון שהתמקד בחולים מדרום-מזרח אסיה להערכת ההבדלים בין שברי ירך אטיפיים עקב ביספוספנטים ושברי שאינם עקב נוגדי-ספיגה אלו.

מחקר העוקבה כלל מבוגרים עם שבר שברירי של הירך או צוואר ירך אשר אושפזו לבית חולים בסין בין 2009 עד 2015. הנחיות ה-American Society for Bone and Mineral Research משנת 2014 שימשו לסיווג שברים כשברי פמור אטיפיים.

החוקרים זיהו 69 שברי ירך אטיפיים , מהם 35 על-רקע טיפול בתרופות ממשפחת ביספוספנטים ו-34 שאינם על-רקע טיפול זה. לא תועדו הבדלים משמעותיים במאפיינים הדמוגרפיים או הקליניים בין חולים עם שברים על-רקע ביספוספנטים ושברים שאינם על-רקע ביספוספנטים. שיעור המבוגרים עם היסטוריה של שבר שברירי היה גבוה יותר בקרב אלו עם שבר אטיפי על-רקע ביספוספנטים (35.3% לעומת 9.4%, p=0.01).

בקרב מבוגרים עם שבר ירך אטיפי על-רקע ביספוספנטים משך זמן ההחלמה היה ארוך יותר, בהשוואה לאלו עם שבר אטיפי שאינו על-רקע ביספוספנטים (3 חודשים לעומת חודשיים, p=0.02). לא תועדו הבדלים בערכי צפיפות העצם בכלל ירך ובעמ”ש מותני בין שתי הקבוצות. שיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים היו דומים בין שתי הקבוצות ועמדו על 85%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הנוכחי לא זוהו הבדלים משמעותיים בין שברי ירך אטיפיים על-רקע ביספוספנטים ושברים אטיפיים שאינם על-רקע ביספוספנטים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר את החשיבות של הפרופיל הגנטי, המבנה הגיאומטרי של הירך והטיפול באוסטיאופורוזיס.

 

Bone, July 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה