האם טרום-סוכרת מעלה את הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי? (Diabetes Metab Res Rev)

אוסטיאופורוזיס

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes/Metabolism Research and Reviews מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי אין הוכחות כי טרום-סוכרת הינה גורם סיכון לשבר אוסטיאופורוטי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת הינה גורם סיכון ידוע לשברים. עם זאת, לא ידוע אם טרום-סוכרת מלווה גם כן בסיכון מוגבר לשבר אוסטיאופורוטי. על-מנת לבחון את הנושא, החוקרים השלימו מטה-אנליזה במטרה לקבוע את הקשר בין טרום-סוכרת ובין שבר אוסטיאופורוטי.

מטה האנליזה כללה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים שפורסמו במאגרי Medline, Embase ו-Web of Science. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין טרום-סוכרת ובין הסיכון לשבר אוסטיאופורוטי.

הסקירה כללה 8 מחקרים עם 33,136 מבוגרים מהקהילה, כולל 7,429 חולים עם טרום-סוכרת (22.4%).

מהנתונים עולה כי טרום-סוכרת אינה מלווה בסיכון מוגבר לשברים אוסטיאופורוטיים, בהשוואה למשק סוכר תקין (סיכון יחסי מתוקן של 1.03, p=0.69). כאשר החוקרים התמקדו בקשישים התוצאות היו דומות (סיכון יחסי של 1.10, p=0.15).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי הגדרת טרום-סוכרת לפי המוגלובין מסוכרר (כ-5.7-6.4%) מלווה בסיכון גבוה יותר לשברים אוסטיאופורוטיים (סיכון יחסי של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.53), אך לא כך היה במקרים בהם טרום-סוכרת הוגדרה על-פי רמות סוכר בדם בצום או הפרעה בסבילות לסוכר (p=0.60).

החוקרים מציינים כי תקנון למין, משך מעקב וצפיפות העצם לא השפיעו משמעותית על התוצאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי העדויות הנוכחיות אינן תומכות בסיכון מוגבר לשבר אוסטיאופורוטי בחולים עם טרום-סוכרת, אך מציינים כי יש לקחת בחשבון כי הבדלים בהגדרות טרום-סוכרת עשויים להשפיע על הקשר בין שני המצבים.

 

Diabetes Metab Res Rev. 2022 Aug 10

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה