דקסמתזון עדיין מהווה את הטיפול הסטנדרטי כנגד COVID-19 (מתוך MedPage Today)

שנה לאחר פרוץ מגפת הקורונה, רופאים בבתי חולים טוענים כי התרופה הטובה והמהימנה ביותר לטיפול בזיהום הנגיפי הינה דקסמתזון, תרופה זולה וזמינה הקיימת מזה שנים רבות ובעלת פרופיל תופעות לוואי מוכר היטב.

רופאים טוענים כי דקסמתזון הדגים תועלת רבה יותר מתרופות אחרות שזכו להד תקשורתי בעידן המגפה, כולל Remdesivir או פלזמה ממחלימים. עם זאת, הם מזהירים מפני תופעות הלוואי המוכרות של הטיפול, העשויות להיות נפוצות במיוחד בקשישים, שמלכתחילה מועדים לפתח מחלה קשה על רקע הזיהום.

בימים הראשונים של המגפה, הטיפול בסטרואידים לא היה נפוץ ורבים טענו כי אין להשתמש בסטרואידים בשל עדויות ממגפות SARS ו-MERS לפיהן בחולים שטופלו בסטרואידים העומס הנגיפי היה גבוה יותר. באותם מקרים, נראה היה כי הטיפול בסטרואידים הוביל להגברת השכפול של הנגיף או לדחיית תגובת מערכת החיסון לסילוק הנגיף.

מחקר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine בחודש יולי תמך במתן דקסמתזון, לאחר שדווח כי על שיעורי תמותה לאחר 28 ימים שהיו נמוכים יותר בקרב חולים שטופלו בחמצן בלבד (23.3% לעומת 26.2%; סיכון יחסי של 0.82, רווח בר-סמך 95% של 0.72-0.94) או חוברו למכונת הנשמה (29.3% לעומת 41.4%; סיכון יחסי של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.51-0.81).

מצד שני, שיעורי התמותה היו גבוהים יותר כאשר הטיפול ניתן לפני מתן תוספי חמצן, בהשוואה לטיפול סטנדרטי (17.8% לעומת 14.0%; סיכון יחסי של 1.19; רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.55).

מחקר שפורסם בחודש ספטמבר דיווח כי סטרואידים אחרים גם הדגימו השפעה חיובית כנגד נגיף הקורונה. משרד הבריאות האמריקאי קבע כי במידה ודקסמתזון אינו זמין, ניתן לבחור בגלוקוקורטיקואידים אחרים דוגמת פרדניזון, מתילפרדניזולון, או הידרוקורטיזון.

יש לציין כי דווח על מחסור במינונים ספציפיים של דקסמתזון, אך זה לא היה חמור דיו בכדי להשפיע משמעותית על זמינות הטיפול.

אחד האתגרים הוא בזיהוי נקודת הזמן בה יש להתחיל או להפסיק את הטיפול בדקסמתזון או סטרואידים אחרים לטיפול בנגיף הקורונה. במידה ומתחילים בשלב מוקדם מדי, הטיפול עשוי לדכא את מערכת החיסון בתקופה בה נדרשת פעילות משמעותית שלה. התחלת טיפול בשלב מאוחר מדי עשוי לפספס את חלון הזמנים בו הגוף מגיב ביתר לזיהום עם התפתחות נזק ריאתי.

חלק מהחולים עם אסתמה או COPD עשויים כבר לקבל טיפול בסטרואידים לפני שהם נדרשים לטיפול בחמצן ובמקרים אלו יש להגדיל את המינונים. עם זאת, חשוב לציין כי זיהום בנגיף הקורונה עלול לעורר רה-אקטיבציה של נגיף HSV (Herpes Simplex Virus) ו-CMV (Cytomegalovirus), ויש להשתמש בזהירות בסטרואידים בחולים עם הפרעות אלו.

תופעות הלוואי של דקסמתזון מוכרות היטב, כולל ההשפעה על ההתנהגות, כפי שלמדו בארצות הברית לאחר שהנשיא טראמפ התעקש לנסוע בלימוזינה לאחר שקיבל את הטיפול כנגד הזיהום הנגיפי. פסיכוזה על-רקע סטרואידים או שינוי מצב הכרה מופיעים בשכיחות די גבוהה, בעיקר בקשישים.

ישנם מספר מחקרים המתוכננים לבחון את הטיפול בסטרואידים כנגד COVID. מחקר אחד בצ’ילה, הצפוי להיות מושלם החודש, בוחן אם טיפול בפרדניזון יסייע למנוע התלקחות בחולים עם מחלה קלה.

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה