יעילות ובטיחות בטיפול במרכיבי הקנאביס בילדים ( Sci. Rep )והערות ד”ר יהושוע אבירם

מריחואנה רפואית

מבוא:

למרות שילדים רבים בישראל ובעולם כולו מטופלים בקנאביס רפואי לטיפול בתסמיני מחלתם, בין אם לטיפול בתופעות לוואי של טיפול כימותרפי בשל מחלות אונקולוגיות, להפחתת עומס הסימפטומים של אוטיזם או הפחתת שכיחות התקפי אפילפסיה, המחקר בתחומים אלו דל מאוד בקרב ילדים, שכידוע בעולם הרפואה, אינם “מבוגרים קטנים” שבמקרה זה תידרש רק התאמת מינון למשקלם, אלא ישנם מאפיינים נוספים רבים שצריכים להילקח בחשבון, ועל כן, נדרשים מחקרים נפרדים באוכלוסייה זו טרם אישור טיפול עבורם.

במאמר סקירה ומטה-אנליזה שנערך בהוברת חוקרים ממחלקת הרוקחות הקלינית, בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, סקרו את כלל המחקרים הקליניים האיכותיים ביותר שפורסמו עד אמצע שנת 2020. 
מהלך המחקר:

נמצאו 8 מחקרים בתחום זה שהיו שכללו חלוקה אקראית לקבוצות ונעשתה בהם השוואה לפלצבו או לטיפול מתחרה (קבוצת הביקורת). רוב המחקרים (4) בדקו את יעילות ובטיחות הטיפול בקנבידיול (CBD) ממקור צמחי (98% נקיון מהול בשמן, נקיpurified), שני מחקרים בדקו את ההשפעה של THC סינטטי על בחילות והקאות כתוצאה מטיפול כימותרפי, מחקר אחד בדק את השפעתו של ספריי לחלל הפה שמכיל THC:CBD בערכים שווים על חומרת הספסטיות בקרב ילדים עם שיתוק מוחי (CP) ופגיעות אחרות במערכת העצבים המרכזית ורק מחקר אחד (שבוצע ע”י דר” עדי הרן מבי”ח שערי צדק בירושלים) בדק את השפעת תמצית קנאביס מהולה בשמן ביחס של 20:1 של CBD:THC, בהקבלה, על עומס הסימפטומים של אוטיזם. 

תוצאות המחקר:

מתוך חמשת המחקרים שבדקו את השפעת קנבידיול על שיעור ההתקפים האפילפטיים, נמצא שבחלק משמעותי מהילדים כמות ההתקפים האפילפטיים פחתה ב-50% או יותר בהשוואה ללפני הטיפול. עם זאת, מתוכם, רק שלושת המחקרים שבדקו קנבידיול נקי דיווחו על שיפור משמעותי של 41% בהשוואה לקבוצת הביקורת. שני המחקרים שבדקו ספריי ותמצית קנאביס לא הראו הפחתה משמעותית שכזו. עם זאת, הערכת המטפלים העיקריים (הורים בדרך כלל).
שני המחקרים שבדקו את השפעת ה-
THC הסינטטי על בחילות כתוצאה מכימותרפיה בוצעו באיכות ירודה, אך הראו משמעותית בשיעור הבחילות וההקאות בקרב הילדים.
ממצא מעניין נוסף שעלה הוא שככל שעלה מינון הקנבידיול, כך עלה שיעור הפחתת התיאבון (פי 140%), אך לא באופן מובהק סטטיסטית. נטייה דומה נמצאה עם עליית המינון הקנבידיול, לעליה בשכיחות תופעות לוואי נוספות הקשורות למערכת העיכול, כמו שלשול, כאבי בטן, בחילות והקאות. ממצאים אלו לא נמצאו במוצרים המכילים גם
THC.
מסקנת המחקר:

החוקרים סיכמו את המאמר בכך שאמנם קנבידיול הוכח כיעיל קלינית בטיפול באבחנת אפילפסיה ספציפית (תסמונת דרווה), ישנם עדויות לתופעות לוואי משמעותיות כגון ירידה במשקל. לדבריהם, יש צורך במחקרים נוספים בכדי להעריך את התוצאות הללו.

ד”ר יהושוע (שוקי) אבירם (מנהל מחקרים קליניים בחברת סאיקי):

למרות שרוב אבחנות הילדים שדווחו מטופלות בעולם האמיתי, בישראל וברוב מדינות העולם, בקנאביס ממקור צמחי, רוב המחקרים מבוצעים על תרכובות סינטטיות או שנעשה להן שינוי כימי. בנוסף, התרכובות שנחקרו במחקר זה, מהולות בשמנים צמחיים וניתנות למטרת בליעה. בדרך זו הזמינות הביולוגית (אחוז החומר הפעיל שנספג לדם מתוך כמות החומר הפעיל שניתן) היא נמוכה מאוד ומוערכת בחלק מהמחקרים בטווח של 2%-6%, כך שנדרש מינון גבוה מאוד בכדי להגיע להשפעה קלינית. וכפי שראינו במחקר הנוכחי, תופעות הלוואי המשמעותיות שדווחו קשורות למערכת העיכול ורבים מעריכים שהשילוב בין הבליעה של החומרים הפעילים, יחד עם כמויות גדולות של שמנים צמחיים, הם הגורם לכך.
אני סבור, שפיתוחים עתידיים של דרכי מתן שאינן בבליעה של קנבידיול, יציעו זמינות ביולוגית גבוהה יותר ולא יגרמו לתופעות הלוואי שדווחו עד כה במערכת העיכול.

קישור: https://www-nature-com.ezlibrary.technion.ac.il/articles/s41598-021-02770-6

[1]      N. Treves, N. Mor, K. Allegaert, H. Bassalov, M. Berkovitch, O.E. Stolar, I. Matok, Efficacy and safety of medical cannabinoids in children : a systematic review and meta ‑ analysis, Sci. Rep. (2021) 111. https://doi.org/10.1038/s41598-021-02770-6.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה