האשלייה של רפואה מבוססת עובדות: מאמר דעה ב-BMJ טוען שהאינטרסים של חברות התרופות גורמים לפגיעה באיכות ואמינות המחקר הרפואי

במאמר דעה המתפרסם ב-BMJ שכותרתו היא “האשלייה של רפואה מבוססת עובדות” טוענים המחברים שהאינטרסים העסקיים של חברות התרופות מחד וכשלוון הרגולציה מאידך גרמו להשחתה של המחקר הרפואי, או לפחות לאיום רציני עליו. 

סיכום נרחב של המאמר מוצג בדהמרקר כאן.

לטענת המחברים הרפואה נשלטת כיום ע”י מספר קטן של ענקיות תרופות אשר מונעות בעיקר מאינטרסים כלכליים . כתוצאה מכך, טוענים המחברים, מוסתר מידע על תוצאות מאכזבות של מחקרים, אין דיווח מספק על אירועים שליליים, ואין חשיפה של הנתונים הגלמיים של המחקרים עם הקהיליה המדעית. כך, לטענת המחברים נוצרת עדיפות לתעמולה ולצרכים השיווקיים של התרופות וזאת על חשבון היושרה המדעית.

מכוני המחקר והאוניברסיטאות שטענו לאורך שנים שהם שומרי הסף של האמת המדעית סובלים מהעדר מימון ותקציבים ומתלות גבוהה בתעשייה הפרמצבטית.

כתוצאה מכך , טוענים המחברים, הושחתה הפרקטיקה של רפואה מבוססת עובדות.

החברות לטענת המחברים שולטות בסדר היום המחקרי ומשתמשות ב”סופרי צללים” לצורך כתיבת המאמרים הרפואיים. כך קורה גם שבעלי תפקידים בכירים באקדמיה הוחלפו במגייסי תרומות ובעלי יכולת לגייס ספונסרים.

התוצאה לדעת המחברים, הצגה מסולפת של תוצאות מחקריות.

בכדי לפתור את הבעייה מציעים המחברים רפורמה שתכלול הפסקת מימון ע”י חברות תרופות, מיסוי חברות תרופות לצורך גיוס מימון למחקרים, ופרסום פומבי של נתוני מחקרים ברמת המידע הבסיסי של המטופל הבודד.

BMJ 2022;376:o702

בכתבה בדהמרקר מוצגות מס’ דוגמאות להתערבות מחקרית קלוקלת של חברות תרופות. עם זאת יש לציין שמרבית הדוגמאות הן מתחילת שנות האלפיים ולפני כן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה