האם לידה בשבוע מוקדם עומדת בבסיס הסיבה לסיכון מוגבר לתמותה פרינטאלית בנשים עם השמנה? (PLoS One)

אישה בהריון

בנשים עם השמנה סיכון מוגבר לתמותה פרינטאלית, עליה הנובעת בחלקה מלידה בשבוע מוקדם יותר בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת PLoS One.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נשים עם השמנה מצויות בסיכון מוגבר לסיבוכי הריון, כולל שיעורים גבוהים יותר של תמותה נאונטלית ולידת מת, אך הסיבות לעליה בסיכון לסיבוכים באוכלוסייה זו אינן מובנות היטב. מטרת המחקר הייתה לקבוע אם חלק מהעלייה בסיכון הנ”ל נובע מלידה בשבוע מוקדם יותר, בהשוואה לנשים בעלות משקל תקין.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 392,820 נשים מקולומביה הבריטית אשר ילדו לאחר לפחות 20 שבועות הריון בתקופה שבין תחילת אפריל בשנת 2004 ועד סוף חודש מרץ בשנת 2017 ועם נתונים זמינים אודות מדד מסת הגוף. מבין אלו, 20.6% היו בעלות עודף-משקל ו-12.8% היו עם השמנה.

תמותה פרינטאלית תועדה ב-1,834 מקרים (0.5%) והייתה נפוצה יותר בנשים עם עודף-משקל (יחס סיכויים מתוקן של 1.22, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.37) והשמנה (יחס סיכויים מתוקן של 1.55, רווח בר-סמך 95% של 1.36-1.77).

בנשים עם עודף-משקל ועם השמנה תועדו שיעורים גבוהים יותר של לידה מוקדמת (8.1% ו-9.7%, בהתאמה) בהשוואה לנשים עם מדד BMI תקין (7.3%). מניתוח הנתונים עלה כי גיל ההיריון בלידה עמד בבסיס 50.4% מהקשר בין מדד מסת גוף ובין תמותה פרינטאלית.

החוקרים כותבים כי נשים הרות עם השמנה נדרשות לתשומת לב מיוחדת למניעת לידת מת ותמותה פרינטאלית, בעיקר בטרימסטר השני להריון. הסיבות לסיכון המוגבר הן מורכבות, כולל סיבוכים אימהיים המובילים ללידה מוקדמת הנפוצה ביותר בנשים עם השמנה, כמו גם סיבות הקשורות בעובר ובשליה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר אילו התערבויות נדרשות בנשים עם מדד מסת גוף גבוה לפני הריון.

PLoS One 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה