טיפול במעכבי SGLT-2 עשוי להגן מפני תמותה מכל-סיבה ומוות לבבי פתאומי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal: Cardiovascular Pharmacotherapy עולה כי טיפול בתרופות ממשפחת מעכבי SGLT-2 (Sodium Glucose Cotransporter) מלווה בשיעורים נמוכים משמעותית של תמותה מכל-סיבה, כאשר תועד גם סיכון מופחת למוות לבבי פתאומי אך הקשר הנ”ל לא היה מובהק סטטיסטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למעכבי SGLT-2 עשויות להיות השפעות ישירות על הלב, כולל השפעה על הפעילות האלקטרופיזיולוגית של הלב. כעת הם בחנו את הקשר בין הטיפול בתרופות אלו ובין תמותה מכל-סיבה והסיכון לדום לבבי פתאומי בחולים עם סוכרת מסוג 2.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר UK Clinical Practice Research Datalink, מחקר עוקבה שכלל חולים שהחלו טיפול חדש לסוכרת מינואר 2013 ועד ספטמבר 2020. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון לדום לבבי פתאומי ותמותה מכל-סיבה תוך השוואת מעכבי SGLT-2 אל מול תרופות אחרות לטיפול בסוכרת.

מדגם המחקר כלל 152,591 חולים ומהנתונים לאחר תקנון לגורמי סיכון נפוצים לדום לבבי פתאומי עלה כי הטיפול במעכבי SGLT-2 לווה בסיכון מופחת לדום לבבי פתאומי, בהשוואה לתרופות קו-טיפול שני או שלישי לאיזון סוכרת, אם כי הקשר לא היה מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 0.62, רווח בר-סמך 95% של 0.38-1.01). יחס הסיכון לתמותה מכל-סיבה על-רקע טיפול במעכבי SGLT-2 בהשוואה לתרופות קו שני או שלישי לטיפול בסוכרת עמד על 0.43 (רווח בר-סמך 95% של 0.39-0.48) ולא היה שונה לפי מין החולה, משך סוכרת או נוכחות מחלה קרדיווסקולארית.

הטיפול במעכבי SGLT-2 נותר קשור עם סיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה בחולים ללא טיפול נלווה באינסולין (יחס סיכון של 0.59, רווח בר-סמך 95% של 0.50-0.63).

ממצאי המחקר מעידים כי טיפול במעכבי SGLT-2 מלווה בסיכון מופחת לתמותה מכל-סיבה בחולים עם סוכרת מסוג 2. הקשר בין הטיפול התרופתי בין הסיכון למוות לבבי פתאומי לא היה מובהק סטטיסטית.

 

Eur Heart J Cardiovasc Pharmacother. 2022 Jul 27

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה