דיאטה נטולת-גלוטן אינה מעלה את הסיכון להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר בחולי צליאק (Nutr Rev)

במאמר שפורסם בכתב העת Nutrition Reviews מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במרבית החולים עם צליאק תועד מדד מסת גוף תקין בעת האבחנה, אם כי מדד מסת הגוף הממוצע בחולים אלו נמוך יותר בהשוואה לביקורות. דיאטה נטולת-גלוטן אינה מעלה את הסיכון להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט בילדים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השמנה הינה גורם סיכון למצבים פתולוגיים רבים, כאשר קיימת מחלוקת באשר להשפעה של דיאטה נטולת-גלוטן על הסיכון לעודף-משקל או השמנת-יתר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את מדד מסת הגוף בעת האבחנה של חולי צליאק ואת השינויים בקטגורית מדד מסת הגוף מתת-משקל/תקין לעודף-משקל/השמנה ולהיפך במהלך דיאטה נטולת-גלוטן.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Scopus ו-Web of Science לזיהוי מחקרים שפורסמו עד פברואר 2021 והתמקדו במחקרים רטרוספקטיביים, מחקרי מקרה-ביקורת ומחקרים פרוספקטיביים שדיווחו על מדדי מסת גוף בעת האבחנה ולאורך דיאטה נטולת גלוטן.

הסקירה כללה 55 מחקרים, בהם 7,959 חולים עם מחלת צליאק ו-20,524 ביקורות בריאות. מדד מסת הגוף הממוצע בחולי צליאק בעת האבחנה היה נמוך יותר משמעותית, בהשוואה לביקורות (p<0.001). במהלך דיאטה נטולת-גלוטן, מדד מסת הגוף הממוצע עלה משמעותית (הבדל ממוצע של 1.14 ק”ג/מ2, p<0.001),  אך רק ב-9% מהחולים תועד שינוי ממדד מסת גוף בקטגוריית תת-משקל/תקין לקטגוריית עודף-משקל/השמנת-יתר, בעוד שב-20% מהחולים תועד שינוי לקטגוריית מדד מסת גוף נמוכה יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דיאטה נטולת-גלוטן אינה מעלה את הסיכון להתפתחות עודף-משקל או השמנת-יתר, בפרט בילדים. הם מציינים כי האיכות של מספר מחקרים הייתה תת-אופטימאלית, עם סיכון בינוני או גבוה להטיה.

 

Nutr Rev, Aug 10, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה