להלן לעיקרי ממצאי סיכום וניתוח תוצאות ניטור חומרי הדברה בישראלי בשנים 2020-2019 (הודעת משרד הבריאות)

– שירות מזון ארצי במשרד הבריאות מבצע ניטור שוטף של מזון ובעיקר פירות וירקות טריים הנדגמים בשווקים, לזיהוי וכימות שאריות חומרי הדברה. הניטור מבוסס על תכנית דיגום שנתית בפריסה ארצית, במטרה לקבל תמונה מהימנה ככל הניתן, על שאריות חומרי הדברה בפירות וירקות המרכיבים את סל המזון הישראלי.

– בשנים 2019-2020 נדגמו כ- 2270 דוגמאות של פירות וירקות מכ- 138 סוגים שונים.

– אחוז הדוגמאות החריגות שזוהו בניטור, כ- 19%, הינו גבוה ועולה על ממצאי השנים הקודמות, מתוכם כ- 16% חריגות משמעותיות.

– כ- 49%  מהממצאים החריגים הינם עקב שימוש בחומר הדברה אסור באותו גידול.

– בכ- 13% מהדוגמאות נמצאו שאריות (לאו דווקא חריגות) של שישה חומרי הדברה שונים או יותר. ממצאים אלה נמצאו במגוון רחב של גידולים, כולל פירות הנצרכים רבות על ידי ילדים (ענבים, אגס, תות שדה, נקטרינה ועוד), בגידולים הנצרכים רבות על ידי כלל האוכלוסייה (עגבנייה, מלפפון, פלפל, ועוד), וכן במגוון רחב של צמחי תבלין.

– ברשימת 20 הגידולים בהם נמצאו אחוזי חריגות גבוהים, נמצאים ירקות עליים ועשבי תיבול, אך נכללים בה גם גידולים המהווים חלק משמעותי מסל הצריכה הישראלי כדוגמת מלפפון, פלפל, אגס ועגבנייה.

– השוואת הממצאים של השנים האחרונות מעלה כי החל משנת 2016 חלה מגמה של עליה באחוז החריגות (7% ב- 2016, כ-13% ב- 2017-2018, כ- 19% ב- 2019-2020). זאת במקביל לירידה באחוז התוצרת שבה לא נמצאו שאריות חומרי הדברה (47.2% ב- 2016, 36.7% ב- 2017-2018, 33.1% ב- 2019-2020).
– החריגות הרבות ביחס לרמת השאריות המותרות, החריגות בשל שימוש בחומרים אסורים לגידול וכן מגמת העלייה ביחס לשנים קודמות מעידים על שימוש נרחב מהרצוי בחומרי הדברה לחקלאות בישראל. 

משרד הבריאות מבצע דיגום שוטף בשווקים בכל הארץ ואולם, נדרשת חשיבה על רגולציה הדוקה ואפקטיבית יותר וכן נדרשים פיקוח, בקרה ואכיפה הדוקים הרבה יותר ברמת השדה, בכדי לצמצם את חשיפת הציבור בישראל לשאריות חומרי הדברה ממזון.

– היתרונות הבריאותיים של צריכת פירות וירקות הינם משמעותיים. משרד הבריאות ממליץ לצרוך פירות וירקות מגוונים, כחלק מדיאטה בריאה ומאוזנת. דיאטה עשירה בפירות, ירקות ואגוזים נבחנה ונמצאה על ידי מגוון ארגונים בינלאומיים, כולל ארגון הבריאות העולמי, כדיאטה הבריאה ביותר, מה שמצריך בייתר שאת רגולציה קפדנית על חומרי הדברה.

– שרות מזון ארצי במשרד הבריאות פועל לקידום שינוי במנגנון האישור של חומרי ההדברה לשימוש חקלאי בישראל, ביטול השימוש של חומרי הדברה רעילים בהלימה לנעשה באירופה, במטרה לצמצם את חשיפתו של הציבור בישראל לחומרי הדברה בכלל ולחומרים בעלי רעילות גבוהה בפרט.

לחצו כאן לדוח הסיכום

                                                                                      
דוברות משרד הבריאות

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה