מתן טיפול מוקדם בחסמי ביתא לאחר התערבות כלילית מילעורית עשוי להפחית את הסיכון לדימום באשפוז (Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes)

התחלת טיפול בחסמי ביתא בתוך 24 שעות מהתערבות כלילית מילעורית בשל תסמונת כלילית חדה לוותה בסיכון מופחת לדימום באשפוז ותמותה, בהשוואה לשיעורים שתועדו בקרב חולים שלא קיבלו טיפול בחסמי ביתא, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Heart Journal: Quality Care and Clinical Outcomes.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Improving Care for Cardiovascular Disease in China-ACS במטרה לבחון אם התחלת טיפול פומי בחסמי ביתא בתוך 24 שעות מהתערבות כלילית מילעורית הפחיתה את הסיכון לדימום באשפוז; אם מדובר בקשר מנה-תגובה; ואם היה הבדל בסיכון לדימום בין תכשירים פומיים נפוצים ממשפחת חסמי ביתא, דוגמת Metoprolol ו-Bisoprolol.

בין 43,640 חולים ללא התוויות-נגד לחסמי ביתא, 36% קיבלו טיפול פומי בחסמי ביתא בתוך 24 שעות מהתערבות כלילית מילעורית (89.6% קיבלו Metoprolol; 10.4% קיבלו Bisoprolol).

התחלת טיפול מוקדם בחסמי ביתא לוותה בסיכון מופחת לדימום מג’ורי באשפוז (יחס סיכויים של 0.48, רווח בר-סמך 95% של 0.38-0.61) ולתמותה באשפוז (יחס סיכויים של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.34-0.64), בהשוואה לאי-מתן טיפול בחסמי ביתא.

היתרון של טיפול מוקדם בחסמי ביתא להפחתת הסיכון לדימום באשפוז הייתה בולטת יותר בנוכחות מינון מקביל ל-Metoprolol במינון יומי קטן מ-50 מ”ג (יחס סיכויים של 0.61, רווח בר-סמך 95% של 0.47-0.79) ובנוכחות מינון מקביל ל-Metoprolol במינון יומי גדול של 50 מ”ג ומעלה (יחס סיכויים של 0.47, רווח בר-סמך 95% של 0.33-0.68).

החוקרים מדווחים כי לא תועד קשר בין מתן מוקדם של Bisoprolol ובין הסיכון לדימום באשפוז, בהשוואה ל-Metoprolol וכי לא תועד הבדל משמעותי בין מינון גבוה של Bisoprolol ומינון גבוה של Metoprolol בסיכון לדימום מג’ורי באשפוז או תמותה.

על-סמך ממצאי המחקר הנוכחי, במרבית המקרים ללא התוויות-נגד, סביר להתחיל טיפול ב-Metoprolol במינון 50 מ”ג/יום. להשגת התוצאות הטובות ביותר של טיפול מוקדם בחסמי ביתא, יש להשקיע מאמצים לשיפור היקף השימוש ומתן המינון הנכון של חסמי ביתא לחולים עם תסמונת כלילית חדה.

 

Eur Heart J Qual Care Clin Outcomes. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה