מרבית החולים עם דום נשימה בשינה ממשיכים לסבול מתסמונת מטבולית לאחר טיפול ב-CPAP (מתוך Chest)

מרבית החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה ממשיכים לסבול מתסמונת מטבולית לאחר טיפול ב-CPAP, למרות שיעורים גבוהים יותר של הפיכות לאחר טיפול, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Chest.

החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, אשר כלל 100 מבוגרים עם אבחנה לאחרונה של תסמונת מטבולית ודום נשימה חסימתי בשינה בדרגה בינונית-עד-חמורה (גיל ממוצע של 48 שנים, 79% גברים). כל החולים חולקו באקראי לקבלת טיפול במכשיר CPAP (50 חולים), או רצועות לאף (50 חולים) למשך שישה חודשים.

במסגרת המחקר עקבו אחר מדדים אנתרופומטריים, לחץ דם, פרופיל שומנים ומשק סוכר לפני ואחרי כל התערבות וכן הושלמה הערכת מדדי השמנה, הרכב גוף, צריכת מזון, פעילות גופנית, שומן בטני ותת-עורי ותפקוד אנדותל.

ההיענות הממוצעת למכשיר CPAP עמדה על 5.5 שעות בלילה.

לאחר 6 חודשים, מרבית החולים עם דום נשימה חסימתי בשינה שטופלו ב-CPAP עדיין סבלו מתסמונת מטבולית. שיעורי הפיכות תסמונת מטבולית עמדו על 18% בקרב חולים בזרוע הטיפול ב-CPAP, בהשוואה ל-4% באלו בזרוע המקבילה (יחס סיכויים של 5.27, p=0.04).

החוקרים כותבים כי מכשיר CPAP לא הוביל לירידה משמעותית במרכיבי התסמונת המטבולית, במשקל הגוף, סטיאטוזיס כבדי, פרופיל שומנים, או רמות אדיפונקטין ולפטין. עם זאת, הטיפול עודד ירידה מתונה בשומן ויסראלי ולווה בשיפור תפקוד אנדותל לאחר תקנון למדדי הבסיס.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בטיפול משולב עם CPAP במטרה להביא לשיפור הגדול ביותר במרכיבי התסמונת המטבולית במקביל לשיפור בחומרת הפרעת הנשימה בשינה וישנוניות במהלך שעות היום.

 

Chest, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה