טיפול מותאם אישית בדיכאון? מחקר משותף של מכבי ו-Genetika+ יבחן בדיקה שתאפשר זאת (הודעת מכבי)

מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM ו Genetika+, חלוצה ברפואה מותאמת אישית בתחום הפסיכיאטריה והנוירולוגיה, יוצאות בשיתוף פעולה מחקרי המבוסס על בינה מלאכותית (AI), למען קידום ופיתוח בדיקה שתאפשר טיפול מיטבי מותאם אישית למחלת הדיכאון.

כ-300 מיליון איש מתמודדים כיום ברחבי העולם עם דיכאון. השוק רווי תרופות שמציעות מזור למחלה אך התגובה האינדיבידואלית לתרופה משתנה מחולה לחולה ואחוז ניכר מהחולים נאלץ להתנסות במספר רב של תרופות בתהליך שעיקרו ניסוי וטעיה. תגובה לכל תרופה נבחנת לאחר כ 4 עד 6 שבועות של טיפול, כך שחולים נאלצים להתמודד עם העדר תגובה ותופעות לוואי של תרופות למשך שבועות וחודשים רבים.

שיתוף הפעולה בין מכון המחקר של מכבי KSM וחברת  Genetika+מתמקד בשימוש בכלים מתקדמים של בינה מלאכותית (AI) על גבי מסד נתונים גדול של חולים הסובלים מדיכאון. מסד נתונים זה כולל בין היתר את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, מאפיינים אישיים, תרופות נוספות ומחלות נלוות. אנאליזת הנתונים תסייע להעמיק ולפתח את האלגוריתמים המסייעים לרופאים לטפל בחולים עם דיכאון, על בסיס המאפיינים האישיים שלהם, בצורה יעילה יותר. המחקר יתבצע על נתונים מותממים ( ללא פרטי זיהוי) באישור ועדת האתיקה הלסינקי.

“אנו עומדים מול משבר בריאות הנפש הגואה ברחבי העולם, שפוגע בכל הגילאים- מילדים צעירים ועד קשישים”, אומרת ד”ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, “לצד ההתקדמות הטכנולוגית הרבה וההשפעה של עידן הקורונה, עלינו לשפר את יכולות הגילוי המוקדם שלנו, כמו גם את הטיפול המותאם לאתגרים בבריאות הנפש, תוך מתן תמיכה וטיפול ביו-פסיכו-סוציאלי מקיף יותר”.

“אנחנו נרגשים במיוחד משיתוף הפעולה הזה ומהאפשרות להשתמש בנתוני מכבי כדי לתמוך באופטימיזציה של הטיפול בדיכאון”, אמרה ד”ר דפנה לייפנפלד, מייסדת שותפה ומנהלת האסטרטגיה הראשית של Genetika+, “העומק והעושר של מאגר המידע של מכבי הם נכסים ייחודיים שיעזרו לנו להביא פתרונות חזקים ומאומתים למרפאה, לתמוך ברופאים ולהביא הקלה ואיכות חיים למטופלים”.

 

קאהן, סגול, מכבי (KSM)- מכון המחקר והחדשנות של מכבי שירותי בריאות , הוקם ב-2016 בשיתוף מוריס קאהן וסמי סגול ומנוהל על ידי ד”ר טל פטלון. ל- KSM גישה ייחודית למאגר מידע גדול של למעלה מ- 2.5 מיליון חברים עם 30 שנות איסוף נתונים דיגיטליים.  המכון פועל במגוון רחב של תחומי בריאות המשפיעים על מטפלים ומטופלים ברחבי העולם. ראשית, פועלת במכון יחידת חדשנות וביג דאטה, שעושה שימוש במקורות נתונים מתקדמים וטכנולוגיות בינה מלאכותית. KSM הקים את הביובנק הגדול בישראל, “טיפה למחקר”, אשר מכיל למעלה מ-8000,000 דגימות. בנוסף, יחידת מחקר קליני ומחלקת מחקר אפידמיולוגי עטורת פרסים. כל מחקרי המכון מתבצעים על נתונים מותממים (אנונימיים ללא פרטי זיהוי) ובאישור ועדת האתיקה. בתקופת מגפת הקורונה הוביל מכון KSM מחקרים רבים ומשמעותיים אודות יעילות החיסונים, סיכויי הדבקה ועוד. מחקרים אלה עוררו שיח רחב בהיקפים גלובליים גדולים והגיעו לעשרות מיליוני סקירות במגזינים רפואיים מובילים.  KSM מוביל שיתופי פעולה עם חוקרים ידועים, מוסדות אקדמיים, חברות תרופות, סטארטאפים וחברות טכנולוגיה כדי לקדם פריצות דרך רפואיות, כמו גם שיתופי פעולה בתוך מערכת הבריאות העולמית המאפשרים תגליות ופתרונות פורצי דרך שמעצבים את עתיד הבריאות. www.ksminnovaion.com

Genetika+ הוקמה ב-2018 על ידי טליה כהן-סולל, Ph.D, ודפנה לייפנפלד, Ph.D. החברה מפתחת פתרונות רפואה מותאמים אישית לייעול הטיפול במחלות פסיכיאטריות ונוירולוגיות. טכנולוגיית Brain-in-a-Dish של החברה מסייעת לרופאים למצוא את הטיפול הטוב ביותר עבור המטופלים שלהם. לאתר חברה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה