ADHD

חשיפה לעופרת, עישון, צבעי מאכל, אקמול בהריון, פגות וחרדה אימהית מהווים גורמי סיכון ל-ADHD (מתוך כנס החברה להפרעות קשב)

החברה להפרעת קשב

גורמי סיכון ל-ADHD: חשיפה לעופרת, עישון, צבעי מאכל, אקמול בהריון, פגות וחרדה אימהית.

מנגד נחשף בכנס ADHD ישראל שלכידות משפחתית מגנה מפני ADHD.

בשבוע האחרון התקיים כנס ADHD ישראל במלון קראון פלאזה בת”א ובו הרצאות מעניינות שבין השאר סקרו את עיקרי כנס MEETING OF MINDS הבינלאומי. בכנס נסקר גם סטימולנט חדש לטיפול ב-ADHD שעומד להגיע לישראל בחודש הקרוב בשם קוויליואנט (Quillivant), מתילפנידאט בסירופ בשחרור מושהה לכ-12 שעות.

בפאנל מומחים דנו בין היתר בחשיבות המעקב בהפרעות קשב לאור העובדה שההפרעה משתנה לאורך חיי המטופל, הפרעת קשב פוגעת במגוון תחומי החיים לכן, חשוב לבחון את תפקוד המטופל בבית, בבית-הספר ובשעות אחה”צ.

פרופ’ יעל לייטנר מנהלת היחידה להתפתחות הילד, בי”ח דנה דואק לילדים התייחסה להרצאתו של סטפן פרון בנושא גורמי סיכון להפרעת קשב וכן להרצאתה של סוזאן יאנג בנושא טיפול תרופתי: “הפרעת קשב וריכוז היא מולטיפקטוריאלית, זיהוי גורמי הסיכון הוא משמעותי כיוון שלפחות בחלק מהמקרים אנו יכולים להתערב מבחינה מניעתית. ישנם מספר גורמי סיכון להתפתחות הפרעת קשב ביניהם חשיפה לעופרת, עישון בהריון, עישון פסיבי שהינו גורם סיכון חזק מאוד, צבעי מאכל, אקמול בהריון (העלאת הסיכון ב-33% יותר). פגות, משקל לידה נמוך לגיל ההיריון, השמנה בהריון וחרדה אימהית בהריון. מנגד גורם מעניין אשר מפחית את הסיכון  ל-ADHD הינו הלכידות המשפחתית. מסתבר שלכידות משפחתית מגנה מפני ADHD וככל שהלכידות המשפחתית גדולה יותר כך חומרת ADHD נמוכה יותר.
הסיכונים באי טיפול ב ADHD הם: שיעור תמותה גבוהה יותר בקרב מי שאינו מטופל,  סיכוי גבוה בכ-50% להיות מעורבים בתאונות דרכים. כמו כן, מי שלא מטופל נוטה יותר למעורבות בפשיעה – 26% מבין העבריינים בעלי הפרעת קשב. לאדם עם ADHD בכלא יש סיכון גבוה לחזרה לכלא ולענישה בגלל התנהגות לא תואמת בתקופת המאסר.
לגבי הטיפול, התפיסה הרווחת היא שהאבחון צריך להיות רב תחומי וכך גם הטיפול. להתערבות רב-תחומית יש יתרון גדול בעיקר בהקשר להתנהגות אנטי-סוציאלית ודימוי עצמי.”

פרופ’ איריס מנור, יו”ר החברה להפרעת קשב, הרצתה על ההתייחסות להפרעה ככרונית ועל התחלואה הנלווית: “הבנת מהלך הפרעת ADHD השתנה בשנים האחרונות מהפרעה המתחילה בילדות וממשיכה או דועכת בבגרות למסלול שהוא כרוני כאשר חלק מהתסמינים אף מחמירים. ADHD היא הפרעה פלוקטואטיבית שמופיעה ונעלמת בהתאם לנסיבות. הבנה זו מכלילה הפרעת קשב כהפרעה רפואית כרונית לכל דבר ועניין. הסובלים מ-ADHD נוטים לפתח תחלואה נלווית רבה ובמיוחד מי שאינו מטופל. מספר דוגמאות להפרעות פסיכיאטריות נלוות הינן: דיכאון, מחלה ביפולרית, חרדה והפרעת אישיות גבולית.”

דר’ ירדן לוינסקי, הפסיכיאטר הראשי של תחום הקהילה שרותי בריאות כללית, הרצה על הקשר בין הפרעת קשב לבין התמכרויות: “מעל 10% מהאוכלוסיה בישראל סובלים מהתמכרויות (למין, אלכוהול תרופות סמים וכו’) ובשנתיים האחרונות מגפת הקורונה גרמה לעלייה בהתמכרויות. בקרב הסובלים מהפרעת קשב, ישנה שכיחות מאוד גבוהה של התמכרויות בהשוואה לאוכלוסיה הכללית וגם אצל בני משפחתם מדרגה ראשונה או שנייה. אנשים עם הפרעת קשב גם נמצאים בסיכון גדול יותר לפתח תלות בחומרים והם יותר רגישים לאלכוהול. החלק של חיפוש הריגוש אצל מהמרים פתולוגים הסובלים מ-ADHD פחות דומיננטי ואילו הבעיה המרכזית היא חוסר היכולת לתכנן ותחושת דחיפות לעשיה. כשאדם כזה מרגיש דחיפות להמר זה חייב להיות עכשיו אחרת משהו רע יקרה כביכול. כשבדקו את הרצפטורים לדופמין, ראו קשר ישיר בין כמות נמוכה של רצפטורים לדופמין ועלייה ברמת הדחיפות. אז מה עושים?
ראשית, אין לבצע אבחון בזמן שימוש פעיל בחומרים ויש לבדוק אצל מכורים היסטוריה של הפרעת קשב. ניתן לתת סטימולנטים למי שמכור בלווי של תמיכה וניטור מינונים כדי שלא יעשה שימוש לרעה, יש לטפל בהתמכרות בנפרד, לעודד טיפול קוגנטיבי-התנהגותי וטיפול פסיכו-סוציאלי.
לסיכום, יש מקום לטפל גם במכורים (מי שסובל מהתמכרויות זקוק למינונים גבוהים יותר של סטימולנטים), אך יש לעשות זאת עם הניטור והתמיכה הדרושים.”

אבי שאולי, גולדפינגר תקשורת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול תרופתי כנגד ADHD מלווה בהפחתת הסיכון לאובדנות ואשפוזים (JAMA Netw Open)

    טיפול תרופתי כנגד ADHD מלווה בהפחתת הסיכון לאובדנות ואשפוזים (JAMA Netw Open)

    חלק מהתרופות הסטימולנטיות המשמשות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) מלוות בסיכון מופחת לאשפוזים מסיבות פסיכיאטריות ומסיבות לא-פסיכיאטריות ובסיכון מופחת לאובדנות, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים אספו נתונים ממגוון מאגרי נתונים בשבדיה במטרה לזהות חולים בגילאי 16-65 שנים עם אבחנה של ADHD בין ינואר 2006 ועד דצמבר […]

  • טיפול ב- Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    טיפול ב- Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    טיפול ב-Methylphenidate מלווה בעליה קלה בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריי במטופלים בתרופה לאורך למעלה משישה חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים ממאגר ארצי בשבדיה וכלל 26,710 חולים עם אבחנה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) בגילאי 12-60 שנים (גיל חציוני של 20 שנים) אשר קיבלו […]

  • עליה משמעותית במרשמים לטיפול ב-ADHD במהלך מגפת הקורונה (JAMA Psychiatry)

    עליה משמעותית במרשמים לטיפול ב-ADHD במהלך מגפת הקורונה (JAMA Psychiatry)

    היקף המרשמים לטיפול בתרופות להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) עלה משמעותית בארצות הברית במהלך מגפת הקורונה, בפרט בקרב מבוגרים צעירים ונשים, כך עולה מתוצאות מחקר חתך חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Prescription Audit Commercial Database, הכולל למעלה מ-94% מהמרשמים הניתנים באופן אמבולטורי. הם בחנו את ניפוקי המרשמים […]

  • מתבגרים וגברים צעירים עם קרטוקונוס בסיכון מוגבר ל-ADHD (מתוך JAMA Ophthalmol)

    מתבגרים וגברים צעירים עם קרטוקונוס בסיכון מוגבר ל-ADHD (מתוך JAMA Ophthalmol)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Ophthalmology מדווחים דר’ מרגריטה ספיר ושותפיה מהמרכז הרפואי שמיר בצריפין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי קשר בין אבחנה של קרטוקונוס ובין הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention/Deficit and Hyperactivity Disorder, או ADHD). החוקרים השלימו מחקר חתך רטרוספקטיבי שכלל 940,763 מתבגרים ומבוגרים בשירות צבאי בין ינואר 2011 ועד דצמבר 2021 […]

  • גורמי סיכון לאבחנה של ADHD במבוגרים (BMC Psychiatry)

    גורמי סיכון לאבחנה של ADHD במבוגרים (BMC Psychiatry)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMC Psychiatry עולה כי הפרעות פסיכיאטריות וטיפולים כנגד מחלות פסיכיאטריות מלווים בסיכון מוגבר משמעותית לאבחנה של הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, או ADHD) במבוגרים בארצות הברית. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הכרת גורמי סיכון ל-ADHD עשויה לסייע באבחנה מוקדמת של הפרעת הקשב והריכוז; עם זאת, אין מחקרים רבים […]

  • לידה מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר ל-ADHD בבנים ובבנות (Ann Epidemiol)

    לידה מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר ל-ADHD בבנים ובבנות (Ann Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לידה לפני 38 שבועות הריון מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) בבנים ובבנות. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הסיכון ל-ADHD בקרב אלו שנולדו לפני שבוע 38 היריון ולבחון הבדלים אפשריים בין גברים […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה