Angina pectoris/MI

ההשפעה של עישון והפסקת עישון על הסיכון לאי-ספיקת לב (J Am Coll Cardiol)

מנתונים ממחקר ARIC (Atherosclerosis Risk in Communities) עולה קשר משמעותי בין עישון סיגריות ובין סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או ירוד של חדר שמאל, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. עוד עולה כי הסיכון לאי-ספיקת לב עלה במקביל לעליה בשנות-חפיסה, משך ועצימות עישון, עדות לכך שחשיפה ממושכת ואינטנסיבית יותר מלווה בסיכון גבוה עוד יותר.  הפסקת עישון הפחיתה את היארעות אי-ספיקת לב, אך הסיכון המוגבר על-רקע עישון קודם נותר גם לאחר עשרות שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון הינו גורם סיכון מוכר היטב לאי-ספיקת לב. עם זאת, אין מחקרים רבים להערכת הקשר הפרוספקטיבי בין עישון סיגריות והפסקת עישון ובין אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור ואי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל.

כעת אספו החוקרים נתונים אודות 9,345 משתתפים במחקר ARIC ללא היסטוריה של אי-ספיקת לב בתחילת הדרך בשנת 2005 (טווח גילאים 61-81 שנים) וכימתו את הקשר בין מספר מדדי עישון סיגריות (הרגלי עישון, שנות-חפיסה, עצימות, משך ומספר שנים מהפסקת עישון) ובין היארעות החמרת אי-ספיקת לב חדה.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 70.4 שנים, 57.3% היו נשים. מבין כלל המשתתפים במחקר, 823 (8.8%) היו מעשנים פעילים, 4,547 (48.7%) היו מעשנים בעבר ו-3,975 (42.5%) לא עישנו מעולם.

לאורך חציון מעקב של 13 שנים תועדו 1,215 מקרים חדשים של אי-ספיקת לב, כולל 555 מקרים של אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור, 492 מקרים של אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה ירוד ו-168 מקרים של אי-ספיקת לב ללא נתונים אודות מקטע הפליטה של חדר שמאל.

יחס שיעורי ההיארעות ל-1,000 שנות-אדם לאי-ספיקת לב עמדו על 9.7 (רווח בר-סמך 95% של 8.7-10.6) באלו שלא עישנו מעולם, 13.5 (רווח בר-סמך 95% של 12.5-14.6) בקרב מעשנים לשעבר ו-20.1 (רווח בר-סמך 95% של 16.7-23.5) בקרב מעשנים פעילים. התוצאות היו דומות בהערכת ההיארעות של אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או ירוד. כלומר,

הנתונים הצביעו על קשר מנה-תגובה עם שנות-חפיסה ואי-ספיקת לב.  בקרב משתתפים עם היסטוריה של פחות מ-10 שנות-חפיסה לא בהכרח זוהה סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב. בקרב אלו עם היסטוריה של 10-25 שנות-חפיסה נרשמה עליה גבולית בסיכון לאי-ספיקת לב ובאלו עם היסטוריה של לפחות 25 שנות-חפיסה תועד סיכון גבוה כמעט כפליים לאי-ספיקת לב.

הפסקת עישון לפרק זמן ארוך יותר לוותה בסיכון נמוך יותר לאי-ספיקת לב, אך סיכון מוגבר משמעותית לאי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או עם מקטע פליטה ירוד נותר לאורך מספר עשורים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין כל מדדי עישון סיגריות ובין אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או ירוד. הפסקת עישון לוותה בסיכון מופחת משמעותית, אך הסיכון המוגבר לאי-ספיקת לב נותר מוגבר לאורך מספר עשורים. הממצאים תומכים בעדויות לפיהן עישון מהווה גורם סיכון הפיך חשוב לאי-ספיקת לב ומדגישות את חשיבות מניעת עישון והפסקת עישון למניעת אי-ספיקת לב, כולל אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור.

 

J Am Coll Cardiol. 2022;79:2298-2305

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה