Angina pectoris/MI

מדד CAC מסייע בהחלטה על גישות למניעת מחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-Heart in Diabetes)

 מדד CAC (Coronary Artery Calcium) מהווה כלי שימושי במטופלים בגילאי 40 שנים ומעלה בהם ההחלטה על התחלת טיפול למניעה ראשונית של מחלות לב וכלי דם אינה חד-משמעית, כך מסבירים מומחים במהלך כנס ה-Heart in Diabetes.

 החוקרים מסבירים כי ההתוויות להערכת CAC כוללות הערכת מטופלים בסיכון בינוני אך שאינו חד-משמעי למחלות לב וכלי דם, בחולים שאינם סובלים או מסרבים לטיפול בסטטינים, באלו בהם שוקלים אפשרות טיפול לאיזון פרופיל שומנים מעבר לסטטינים, בחולים בהם שוקלים טיפול באספירין, בחולים בסיכון נמוך עם כאבי חזה וככלי לשיפור המוטיבציה של מטופלים לשנות את אורחות חייהם. המדד יעיל מאוד בחולים בסיכון בינוני, טוב מאוד להיענות וצפוי לסייע בהחלטות על טיפול שאינו-סטטינים בהם מעוניינים בטיפול אגרסיבי יותר ומדובר בכלי יעיל לשיפור המוטיבציה של החולים.

 עם זאת, מדד CAC אינו כה יעיל באלו מתחת לגיל 40 וייתכן כי גם בקרב נשים מתחת לגיל 50 שנים.

 נוסחת ה-Pooled Cohort Equation של ה-American College of Cardiology וה-American Heart Association מספקת הערכת-יתר ניכרת של הסיכון הקרדיווסקואלרי ואינה טובה. מנגד, מדד CAC טוב בחיזוי התוצאים הקרדיווסקולאריים תוך עשר שנים, כאשר באלו עם מדד של 300 ומעלה הסיכון הגבוה ביותר ובאלו עם מדד אפסי אין כמעט סיכון לאירוע קרדיווסקולארי.

 מכלל הכלים, הוספת מדד CAC למדד FRS (Framingham Risk Score) מוביל לשיפור הגדול ביותר בסיווג מחדש של החולים. מדד CAC עשוי גם לשמש להנחיית גישות למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם, כפי שהודגם במחקר CONFIRM.

 מחקר EISNER הראה כי בחולים בגיל העמידה עם גורמי סיכון אך ללא מחלה קרדיווסקולארית, השלמת בדיקת CAC עשויה להוביל לשיפור רמות LDL, לחץ דם, פעילות גופנית והיענות לטיפול לאיזון פרופיל השומנים, לצד עליה בהיקף המרשמים.

 במחקר נוסף, טיפול ב-Atorvastatin הוביל לשיפור התוצאים הקרדיווסקולאריים בהשוואה לפלסבו, אך השפעת הטיפול הייתה הרבה יותר גדולה בחולים עם מדד CAC מעל 100, בהשוואה לאלו עם מדד CAC נמוך, כאשר לטיפול בסטטינים לא הייתה השפעה באלו עם מדד CAC אפסי.

 המומחים מסבירים כי המשמעות היא כי באלו עם מדד CAC אפסי, אין מקום לטיפול, באלו עם מדד של 100 ומעלה ניתן טיפול אגרסיבי.

 

מתוך כנס ה-Heart in Diabetes

 

לידיעה ב-Healio

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה