Angina pectoris/MI

עדויות חדשות תומכות בעדיפות משלב סטטין בעצימות נמוכה-עד-בינונית עם אזטרול לעומת סטטין בעצימות-גבוהה בלבד (PLoS One)

כולסטרול עורק

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משלב סטטין בעצימות נמוכה/בינונית עם אזטרול (כמו למשל אטוזט המשלב אטורבסטטין ואזטרול) נמצא יעיל ובטוח יותר מטיפול מונותרפי בסטטין בעצימות גבוהה.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול בסטטינים מומלץ מאוד לטיפול בדיסליפידמיה למניעת מחלות לב וכלי דם ותמותה עקב טרשת עורקים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את היעילות והבטיחות של משלב סטטין בעצימות נמוכה/בינונית עם אזטרול אל מול טיפול מונותרפי בסטטין בעצימות גבוהה.

 

החוקרים השלימו מטה-אנליזה שהתבסס על נתונים ממחקרים שפורסמו להשוואת ההשפעות של שני הטיפולים על פרופיל השומנים ורמות hs-CRP וכן לבחון את פרופיל הבטיחות של שתי גישות הטיפול.

 

הסקירה כלל 18 מאמרים ומהנתונים עולה כי בנוגע ליעילות, משלב סטטין בעצימות נמוכה/בינונית עם אזטרול הפחית את רמות LDL (הבדל בממוצעים של 0.307, רווח בר-סמך 95% של 0.153-0.463), רמות כולסטרול כולל (הבדל בממוצעים של 0.217, רווח בר-סמך 95% של 0.098-0.337), טריגליצרידים (הבדל בממוצעים של 0.307, רווח בר-סמך 95% של 0.153-0.463) ורמות hs-CRP (הבדל בממוצעים של 0.190, רווח בר-סמך 95% של 0.018-0.262) בהיקף גדול יותר משמעותית, בהשוואה לטיפול בסטטין בעצימות גבוהה.

 

באשר לבטיחות הטיפולים, לא תועדו הבדלים בין שתי קבוצות הטיפול בשיעורי עליית רמות ALT, אך טיפול בסטטין בעצימות גבוהה לווה בעליה גדולה יותר משמעותית בריכוזי AST ו-CPK, בהשוואה לטיפול המשולב.

 

מממצאי המחקר עולה כי הוספת אזטרול לטיפול בסטטין עשויה להיות גישה עדיפה על-פני העלאת מינון סטטין וכי יש לנקוט משנה זהירות במתן טיפול בסטטינים בעצימות-גבוהה, בפרט בחולים עם גורמי סיכון.

 

PLoS One, March 4, 2022

 

*.בארץ – השילוב היחיד שקיים בשוק הינו ATOZET , שמכיל Atorvastatin+Ezetimibe

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה