Antimicrobial therapy

טיפול ברספרים מלווה בסיכון מוגבר לתופעות לוואי על-רקע טיפול תרופתי (Clinical Infectious Diseases)

כליות שתן

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Infectious Diseases מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מבין שני התכשירים המשמשים כקו-טיפול ראשון לזיהום ללא-סיבוכים בדרכי השתן, טיפול ברספרים (Trimethoprim-Sulfamethoxazole) לווה בסיכון מוגבר למספר אירועים חריגים על-רקע הטיפול, בהשוואה ל-Nitrofurantoin.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיהום בדרכי השתן הוא בין ההתוויות הנפוצות למתן טיפול אנטיביוטי, אך אין נתונים רבים אודות התועלת והנזקים האפשריים של משטרי טיפול אנטיביוטי שונים לטיפול בזיהומים אלו. העדויות הזמינות הן בעיקר ממחקרים אקראיים ומבוקרים, אשר היו מוגבלים עקב מדגם קטן, מעקב קצר, אוכלוסיה הטרוגנית ושונות רבה במשך הטיפול האנטיביוטי.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר נתונים וזיהו למעלה מ-1.1 מיליון נשים לא-הרות ובריאות, בגילאי 18-44 שנים, עם אבחנה של זיהום בדרכי השתן ללא סיבוכים, אשר החלו טיפול אנטיביוטי פומי עם פעילות כנגד פתוגנים נפוצים בשתן, בתקופה שבין תחילת יולי בשנת 2006 ועד סוף חודש בשנת 2015.

בהשוואה ל-Nitrofurantoin, טיפול ברספרים לווה בסיכון מוגבר לתגובת רגישות-יתר (יחס סיכון של 2.62, רווח בר-סמך 95% של 2.30-2.98), כשל כלייתי חד (יחס סיכון של 2.56, רווח בר-סמך 95% של 1.55-4.25), פריחה עורית (יחס סיכון של 2.42, רווח בר-סמך 95% של 2.13-2.75), אורטיקריה (יחס סיכון של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 1.19-1.57), כאבי בטן (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.09-1.19) ובחילות ו/או הקאות (יחס סיכון של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.10-1.28).

בנוסף, מהנתונים עולה כי תכשירים ממשפחת פלאורוקווינולונים וביתא-לקטאם תכשירים שאינם משמשים כקו-טיפול ראשון כנגד זיהומים אלו לוו בסיכון מוגבר למספר תופעות לוואי של הטיפול התרופתי ואירועים חריגים הקשורים במיקרוביום, כולל שלשול שאינו על-רקע קלוסטרידיום דיפיצילי, זיהום בקלוסטרידיום דיפיצילי, דלקת נרתיק ו/או קנדידיאזיס באזור הלדן והעריה ודלקת ריאות.

בדומה למחקרים קודמים, משך הטיפול השפיע על הסיכון לאירועים חריגים אפשריים הקשורים במיקרוביום, ככל הנראה עקב הפרעה להרכב המיקרוביום עקב הטיפול האנטיביוטי.

באופן ספציפי, טיפול ברספרים לפרק זמן העולה על הכתוב בהנחיות לווה בסיכון מוגבר לשלשול שאינו על-רקע קלוסטרידיום דיפיצילי לאחר 30 ימים וטיפול לפרק זמן לא-הולם ברספרים, פלאורוקווינולונים וביתא-לקטאם רחבי-טווח לווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות לאחר 90 ימים.

החוקרים מסבירים כי התמודדות עם האיום של עמידות לטיפול אנטי-מיקרוביאלי דורשת הבנה טובה יותר של ההשלכות של טיפול אנטיביוטי, כולל תופעות לוואי של הטיפול.

Clinical Infectious Diseases 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.