Back pain

תוצאות הריון ולידה בנשים לאחר ניתוח או שבר עמוד-שדרה (PLoS One)

במאמר שפורסם בכתב העת PLoS One מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעורי ניתוח קיסרי גבוהים יותר בנשים עם היסטוריה של שבר עמוד-שדרה או ניתוח איחוי עמוד-שדרה, אך מעידים כי לידה נרתיקית בנשים אלו אפשרית ובטוחה לאם וליילוד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היארעות שברי עמוד-שדרה וניתוחים לאיחוי עמוד-שדרה מצויה במגמת עליה. מחקרים מעטים דיווחו על שיעור מוגבר של ניתוחים קיסריים בנשים לאחר ניתוח עמוד-שדרה אך לא דיווחו על התוצאות ביילוד. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי היארעות שברי עמוד-שדרה, ניתוחים בגין שברים אלו וניתוחי איחוי עמוד-שדרה מסיבות אחרות ואת ההשפעה של פציעות ופרוצדורות אלו על תוצאות ההיריון.

החוקרים אספו נתונים אודות כל הנשים בגיל הפוריות בין השנים 1998-2018 אשר אובחנו עם שבר עמוד-שדרה או ניתוח איחוי עמוד-שדרה ונכללו במאגר Care Register for Healthcare בפינלנד. הם השוו בין נשים עם שבר עמוד-שדרה או ניתוח עמוד-שדרה לפני היריון אל מול נשים ללא שבר או ניתוח דומה.

מהממצאים עולה כי חלה עליה בהיקף של 156% בשיעורי היארעות ניתוחי איחוי עמוד-שדרה מסיבות אחרות בנשים בגיל הפוריות. שיעור הניתוחים הקיסריים הכוללים, כולל ניתוחים אלקטיביים וניתוחים לא-מתוכננים עמד על 19.7% בקרב נשים עם שבר עמוד-שדרה (יחס סיכויים מתוקן של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.34), על 25.3% באלו לאחר ניתוח איחוי עמוד-שדרה מסיבות אחרות (יחס סיכויים מתוקן של 1.37, רווח בר-סמך 95% של 1.30-1.49) ועל 15.9% בקבוצת הביקורת.

שיעור התינוקות שנדרשו לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ עמד על 12.2% בקרב תינוקות לאימהות עם שבר עמוד-שדרה (יחס סיכויים מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.29), על 13.6% באלו לאחר ניתוח איחוי עמוד-שדרה (יחס סיכויים מתוקן של 1.12, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.23) ועל 10% בקבוצת הביקורת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי היארעות ניתוחי איחוי עמוד-שדרה מסיבות אחרות עלתה במהלך תקופת המחקר. שיעורי ניתוח קיסרי היו גבוהים יותר בנשים לאחר שבר עמוד-שדרה או ניתוח איחוי עמוד-שדרה. הממצאים מעידים כי לידה נרתיקית לאחר שברים בעמוד השדרה אפשרית ובטוחה לאם ולתינוק.

 

PLoS One. 2022 Aug 5

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה