Breast cancer

הריון לאחר סרטן השד עשוי להיות בר-סיכונים, אך הישנות המחלה היא לא אחת מהם (מדסקייפ)

מאת נעה גנזבורג, Bsc

ממצאי מטא אנליזה חדשה מציעים כי בשורדות של סרטן השד, הריון לא מעלה את הסיכון להישנות של מחלת הסרטן.  עם זאת, המידע שנאסף מדגים ירידה בסיכוי להריון ועליה מסוימת בסיכון לסיבוכים אצל האם והעובר, כך לפי מטא האנליזה שהוצגה בסימפוזיון השנתי לסרטן השד בסן אנטוניו.  לדברי החוקרים, בשל הנוכחות והזמינות של תרופות יעילות למחלת הסרטן, הפכה ההישרדות במטופלות, ההיכרות עם הרעילות ארוכת הטווח האפשרית, וכן החיים לאחר המחלה, לתחומי עניין חשובים בטיפול בחולות סרטן.

לדברי החוקרים, טיפולים מסוימים לסרטן עשויים לפגוע בפוריות וכי בנשים הנזקקות לטיפול הורמונלי מתמשך, הריונות מהווים קונטרה-אינדיקציה. בגלל העלייה בגיל הנשים בעת ההיריון הראשון, יותר נשים מאובחנות עם סרטן השד לפני שהחלו בתכנון המשפחתי.  החוקרים ערכו מטא אנליזה של 39 מחקרים בהם השתתפו למעלה מ-114 אלף מטופלות עם סרטן השד, אל מול למעלה משמונה מיליון נשים מהאוכלוסייה הכללית. החוקרים מצאו כי נשים שורדות סרטן השד היו בסבירות נמוכה יותר להרות לעומת נשים באוכלוסייה הכללית (עם סיכון יחסי 0.4). החוקרים מציינים עם זאת כי רב המחקרים לא בחנו האם הנשים הללו ניסו להרות ללא הצלחה. במחקרים שכן בחנו שאלה זו, נראה כי למעלה ממחצית מהנשים שניסו להרות הצליחו, רובן באופן טבעי ללא צורך בטיפולי פוריות. החוקרים מציינים גם חלק מהמחקרים הראו כי נשים בקבוצת השורדות הרו גם שלא בכוונה – נתון מעניין המציע כי יש להדגיש את החשיבות של הסברים על אמצעי מניעה ולא רק על שימור הפוריות… מהנתונים עולה כי בקרב הנשים שורדות סרטן השד שהרו לא היה סיכון גבוה יותר להפלות ספונטניות או סיבוכים כמו פרהאקלמפסיה, או סיכון לסיבוכים או פגמים מולדים בעובר. כן נראו עליות בסיבוכים אחרים: החוקרים מציינים בשורדות המחלה נראה סיכוי גבוה יותר לניתוח קיסרי (יחס סיכויים 1.14), משקל נמוך בלידה (יחס סיכויים 1.50, אך זה היה מובהק רק עבור נשים שקיבלו כימותרפיה), וללידה מוקדמת (יחס סיכויים 1.45).  החוקרים מציינים כי בשורדות של המחלה שהרו נרשם סיכון נמוך לאירועי הישרדות ללא מחלה או לתמותה (יחס סיכונים 0.73, ו-0.56). הריונות לא הראו השפעה מובהקת על הישרדות ללא מחלה בנשים עם מחלה שהיא hormone receptorpositive, ואף היוו השפעה מגינה בנשים מחלה hormone receptornegative (עם יחס סיכונים 0.72). החוקרים מוסיפים כי ההריונות היו בטוחים גם בהתחשב בהישרדות הכללית, ללא קשר לסטטוס ה-BRCA של המטופלות, סטטוס הבלוטות, קבלת כימותרפיה או תוצאות ההיריון (אם הסתיים בלידה או בהפלה). 

החוקרים מסכמים כי תוצאות מטא האנליזה מעודדות בהציגן עדויות על האפשרות להריון בנשים צעירות שאובחנו עם סרטן השד; אלו ממצאים שעשויים לשפר את ייעוץ הפוריות האונקולוגי במטופלות, ואת היכולת לקבל החלטות מבוססות עדויות לש תכנון משפחה עתידי. עם זאת החוקרים כותבים כי הסיכון הגבוה לסיבוכים בלידה או  בעובר מציעים כי יש צורך בניטור קרוב של ההריונות הללו. הם מדגישים כי יש צורך בהתחשבות ודיון מעמיק ברצונות של המטופלות בנוגע להריון, כחלק מתהליך ההישרדות והחזרה לחיים רגילים לאחר ההחלמה.

Blondeaux e et al. SABCS 2020, Abstract GS3-09.

Pregnancy After Breast Cancer Is Rockier But Doesn’t Increase Recurrence Risk – Medscape – Dec 14, 2020.

https://www.medscape.com/viewarticle/942621#vp_2

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה