Cardiac Rhythm Management

ההשפעה של פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל על פרפור פרוזדורים בחולים לאחר ניתוח מעקפים (Clin Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל עשוי להביא לעליה בסיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים בחולים עם פרפור פרוזדורים אך גם באלו ללא הפרעת הקצב עם עדות לאי-ספיקת מסתם מיטראלי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל ובין פרפור פרוזדורים ואירועים לאחר-ניתוח בחולים עם היסטוריה של ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פיברוזיס מוגבר בפרוזדור נקשר במחקרים קודמים עם פרפור פרוזדורים ותוצאות גרועות יותר לאחר אבלציה באמצעות צנתר. עם זאת, אין נתונים רבים אודות ההשפעה של פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל על פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים.

החוקרים אספו דגימת רקמה מאוזנית פרוזדור שמאל מ-164 חולים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים והשלימו הערכה היסטולוגית לנוכחות פיברוזיס, תוך השוואה מול 43 זוגות תואמים עם פרפור פרוזדורים או מקצב סינוס. יתרה מזאת, הם השלימו הערכה של תתי-קבוצות של חולים עם אי-ספיקת מסתם מיטראלי, כולל חולים במקצב סינוס, חולים במקצב סינוס + אי-ספיקת מסתם מיטראלי, חולים עם פרפור פרוזדורים וחולים עם פרפור פרוזדורים + אי-ספיקת מסתם מיטראלי.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הערך המנבא של פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל להתפתחות אירוע מוחי לאחר-ניתוח, פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח ותמותה.

מהנתונים עולה כי לא היו הבדלים משמעותיים באחוז רימודלינג פיברוטי בכלל המדגם בין חולים עם מקצב סינוס ואלו עם פרפור פרוזדורים (30.8% לעומת 33.8%, בהתאמה; p=0.32). עם זאת, תועד אחוז רימודלינג פיברוטי היה גדול יותר משמעותית בחולים עם מקצב סינוס ופרפור פרוזדורים (27.2% לעומת 35.3%, בהתאמה, p=0.049) ובין חולים עם מקצב סינוס ומקצב סינוס + אי-ספיקת מסתם מיטראלי (27.2% לעומת 34.9%, בהתאמה, p=0.027). לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל ובין הסיכון לאירוע מוחי לאחר-ניתוח, פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח ותמותה כוללת.

החוקרים מסכמים וכותבים כי פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל עשויה להביא לעליה בסיכון לפרפור פרוזדורים בחולים עם פרפור פרוזדורים וגם באלו בקצב סינוס עם אי-ספיקת מסתם מיטראלי. פיברוזיס באוזנית פרוזדור שמאל אינה מנבאת אירועים קליניים בחולים לאחר ניתוח מעקפים.

 

Clin Cardiol. 2022 Jul 21

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה