Celiac

הקפדה על דיאטה נטולת-גלוטן בצעירים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק משפרת גדילה ופרופיל מטבולי (Diabetes Res Clin Pract)

במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Research and Clinical Practice מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית חדשה, מהן עולה כי בחולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק, הקפדה על דיאטה נטולת-גלוטן מובילה לדפוס גדילה תקין, מדד מסת גוף יציב, ללא השפעה שלילית על האיזון הגליקמי ודרישות לאינסולין.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של דיאטה נטולת-גלוטן על גדילה, איזון מטבולי ואיכות החיים של ילדים ומתבגרים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק. הם השלימו סקירה שיטתית שכללה מחקרים שפורסמו במהלך 15 השנים האחרונות.

בסיכומו של דבר, מחקרים שערכו השוואה בין צעירים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק תחת דיאטה נטולת-גלוטן אל מול צעירים עם סוכרת מסוג 1 בלבד לא הדגימו הבדלים משמעותיים במדדי גדילה, המוגלובין מסוכרר, מספר אירועי היפוגליקמיה, או מינון אינסולין כולל.

מחקרים להערכת ההשפעה של דיאטה נטולת-גלוטן הראו כי להתערבות זו לא הייתה השפעה משמעותית על מדדי מסת גוף והמוגלובין מסוכרר.

החוקרים מדווחים כי רק שני מחקרים בחנו את ההשפעה של הטיפול במחלת צליאק על איכות החיים של החולים, כאשר אלו לא הראו הבדלים בין חולים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק, בהשוואה לחולים עם סוכרת מסוג 1 בלבד, וכן לא זוהו הבדלים באיכות החיים של החולים בהשוואת המצב לפני ואחרי אבחנת מחלת צליאק והתחלת דיאטה נטולת-גלוטן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מדגישים כי היענות לדיאטה נטולת-גלוטן בצעירים עם סוכרת מסוג 1 ומחלת צליאק מובילה לגדילה תקינה, מדד מסת גוף יציב, שיפור פרופיל השומנים ואיכות החיים, ללא השפעה שלילית על המוגלובין מסוכרר ודרישה לאינסולין.

 

Diabetes Res Clin Pract. 2022 Aug 4

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה