Celiac

המשמעות של רמות פריטין נמוכות בדם בחולים עם מחלת צליאק (J Intern Med)

ירידה ברמות פריטין מופיעה בשכיחות גבוהה בחולים עם מחלת צליאק ואינה בהכרח חוזרת לרמות הבסיס לאחר התחלת דיאטה נטולת-גלוטן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Internal Medicine. עם זאת, לא זוהה קשר בין רמות פריטין נמוכות ובין תסמינים חמורים יותר או איכות חיים נמוכה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הראו כי רמות פריטין נמוכות נקשרו עם מספר השפעות שליליות על המצב הרפואי. מטרתם כעת הייתה לבחון את שיעורי ההימצאות והמשמעות הקלינית של רמות פריטין שאובחנו עם מחלת צליאק.

מדגם המחקר כלל 76 חולים שאובחנו כחולי צליאק במסגרת בדיקות סקר, כאשר החוקרים אספו נתונים קליניים, מעבדתיים והיסטולוגיים בעת האבחנה ולאחר 1-2 שנים תחת דיאטה ללא-גלוטן. הם ערכו השוואה של כלל המשתנים בין חולים עם רמות פריטין שונות.

בעת אבחנת מחלת צליאק, בשישה חולים תועדה עדות לאנמיה. מבין 70 החולים ללא אנמיה, רמות פריטין היו נמוכות מ-15 מק”ג/ליטר ב-21% מהחולים, הרמות היו בטווח 15-29 מק”ג/ליטר ב-19% מהחולים, בטווח 30-99 מק”ג/ליטר ב-36% מהחולים ורמות פריטין עמדו על 100 מק”ג/ליטר ומעלה ב-24% מחולי הצליאק.

בקבוצת החולים עם רמות פריטין נמוכות יותר תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים, מדד מסת גוף נמוך יותר, ריכוז המוגלובין ויחס גובה סיבי ועומס קריפטות, כמו גם ריכוז גבוה יותר של לימפוציטים CD3+ תוך-אפיתליאליים בביופסיות תריסריון. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בתסמינים נוירולוגים וגסטרואינטסטינאליים, איכות חיים בריאותית , צפיפות עצם, תפקודי כבד, אלבומין או טיטר נוגדנים עצמיים כנגד צליאק או שכיחות מחלות רקע.

חציון רמות פריטין עלה מ-41.5 מק”ג/ליטר ל-86 מק”ג/ליטר תחת דיאטה נטולת-גלוטן (p<0.001). ריכוז פריטין נמוך מ-30 מק”ג/ליטר תועד ב-21% מהחולים, אך ללא קשר ההיענות להמלצות התזונתיות ולא הייתה קורלציה בין השינויים בריכוז פריטין ובין איכות החיים של החולים, תסמינים גסטרואינטסטינאליים, רמות נוגדנים עצמיים, או דרגת נזק היסטולוגי.

ממצאי המחקר מעידים כי רמות פריטין נמוכות מופיעות בשכיחות גבוהה בחולי צליאק ואינן בהכרח משתפרות באופן מלא לאחר התחלת דיאטה נטולת-גלוטן. עם זאת, לא זוהה קשר בין רמות פריטין נמוכות ובין תסמינים חמורים יותר או איכות חיים גרועה יותר של החולים.

 

J Intern Med, Aug 4, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה