Cholesterol/Lipid disorders

מה בין דפוסי רמות LDL בחולים עם מחלת כליות כרונית ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם? (Front Cardiovasc Med)

כולסטרול

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין דפוס רמות LDL (Low Density Lipoprotein) ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם עם הבדלים בדרגת הסיכון לפי התפקוד הכלייתי ונוכחות סוכרת. החוקרים מדווחים כי ישנה תועלת לרמות LDL נמוכות ויציבות לאורך זמן במניעת מחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים אודות המגמות לאורך זמן של רמות LDL בדם והסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלת כליות כרונית וסוכרת. במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את דפוס פרופיל השומנים בטווח הארוך וקבעו את הקשר עם היארעות מחלה קרדיווסקולארית טרשתית בחולים עם מחלת כליות כרונית לפי נוכחות סוכרת וקצב פינוי גלומרולארי.

הסיכון למחלה קרדיווסקולארית טרשתית נבחן ב-137,127 מטופלים מטאיוון עם מחלת כליות כרונית על-פי שש מגמות LDL לאורך זמן: פרופיל אופטימאלי, כמעט-אופטימאלי, מעל לאופטימאלי, גבולי, גבוה לאורך זמן וגבוה במגמת ירידה לאורך חמש שנים.

מהנתונים עולה כי הסיכון למחלות לב וכלי דם היה גבוה יותר בקרב חולים עם רמות LDL גבוהות לאורך זמן (מעל 160 מ”ג/ד”ל לאורך זמן; יחס סיכון מתוקן של 1.68, רווח בר-סמך 95% של 1.45-1.94), באלו עם רמות LDL גבוהות במגמת ירידה לאורך זמן (מרמות LDL מעל 160 מ”ג/ד”ל לרמות נמוכות מ-100 מ”ג/ד”ל; יחס סיכון מתוקן של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.26) ורמות LDL גבוליות (כ-140 מ”ג/ד”ל לאורך זמן; יחס סיכון מתוקן של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.26), בהשוואה לחולים עם רמות LDL בטווח אופטימאלי (רמות נמוכות מ-100 מ”ג/ד”ל לאורך זמן).

החוקרים מדווחים כי לא תועד קשר דומה בחולים עם קצב פינוי גלומרולארי נמוך מ-15 מ”ל/דקה.

בחולים עם אבחנה של סוכרת תועדה עליה של פי 1.15-2.47 בסיכון למחלות לב וכלי דם בנוכחות רמות LDL גבוהות (מעל 120 מ”ג/ד”ל).

ממצאי המחקר מעידים על חשיבות מגמות שינוי לאורך זמן בפרופיל השומנים בדם ותומכים בהערכה תקופתית של רמות LDL ואיזון אינטנסיבי של פרופיל השומנים להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם מחלת כליות כרונית וסוכרת.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Jul 26

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה