Cholesterol/Lipid disorders

מה בין רמות LDL ובין הסיכון להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים? (Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בנשים לפני-מנופאוזה עם רמות LDL (או Low Density Lipoprotein) גבוהות סיכון גבוה יותר להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים.

החוקרים בחנו את הקשר בין פרופיל השומנים בדם ובין הסיכון להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים בנשים לפני-מנופאוזה. מדגם המחקר כלל 2,540 נשים לפני-מנופאוזה, אשר היו בגילאי 42-52 שנים, ללא תסמינים וזומוטוריים בתחילת החקר, אשר היו במעקב לאורך חציון של 4.4 שנים.

הערכת תסמינים וזומוטוריים, כולל גלי חום והזעות לילה, התבססה על שאלון Menopause-Specific Quality of Life Questionnaire. הופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים הוגדרה בנוכחות תסמינים שהופיעו לפני-מנופאוזה; תסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית או חמורה הוגדרו בנוכחות מדד של לפחות 3 נקודות (טווח בין 0 עד 6; כאשר 6 מעיד על התסמינים המטרידים ביותר).

מהנתונים עולה כי רמות LDL גבוהות יותר לווה בסיכון מוגבר להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים. בהשוואה לנשים עם ריכוז LDL נמוך מ-100 מ”ג/ד”ל, יחסי הסיכון המתוקנים להיארעות תסמינים וזומוטוריים עמדו על 1.19 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.37) ו-1.20 (רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.40) בנשים עם רמות LDL בטווח 100-129 מ”ג/ד”ל ורמות LDL של 130 מ”ג/ד”ל ומעלה, בהתאמה (p=0.027).

יחס הסיכון המתוקן להיארעות תסמינים וזומוטוריים בדרגה בינונית/חמורה עמד על 1.37 (רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.73) בנשים עם ריכוז LDL של 130 מ”ג/ד”ל ומעלה, בהשוואה לאלו עם רמות LDL נמוכות מ-100 מ”ג/ד”ל.

מנגד, רמות טריגליצרידים, רמות HDL וכולסטרול כולל לא היו קשורות בקשר מובהק סטטיסטית עם הופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים בנשים לפני-מנופאוזה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בנשים לפני-מנופאוזה עם רמות LDL גבוהות בדם סיכון מוגבר להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים לאישור ממצאי המחקר הנוכחי וכן לבחון אם התערבויות להפחתת רמות LDL עשויות להפחית את הסיכון להופעה מוקדמת של תסמינים וזומוטוריים בנשים בשלבי מעבר למנופאוזה.

 

Sci Rep, Aug 27, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה