Chronic Kidney Disease

שכיחות, תוצאות והוצאות רפואיות של מחלת כליות כרונית ברחבי העולם (The Lancet Regional Health)

כליות

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Regional Health – Europe מדווחים חוקרים על שיעורי הימצאות, תוצאות ועלויות של מחלת כליות כרונית בלמעלה משני מיליון מבוגרים מ-11 מדינות, בהן גם ישראל על סמך הנתונים של מכבי. . מהנתונים עולה כי כאחד מכל עשרה מבוגרים לוקה במחלת כליות כרונית, כאשר חולים אלו בסיכון מוגבר לסיבוכים והוצאות רפואיות גבוהות.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מערכות ממוחשבות לניהול הטיפול הרפואי עשויות לסייע בהערכת שיעורי ההימצאות של מחלת כליות כרונית ברחבי העולם. הם השלימו את מחקר CaReMe CKD Study במטרה לקבוע את שיעורי הימצאות, סיבוכים קליניים עיקריים ועלויות הקשורות במחלת כליות כרונית בקרב מבוגרים ב-11 מדינות ברחבי העולם.

 

החוקרים אספו נתונים ברמת הפרט אודות 2.4 מיליון חולים עם מחלת כליות כרונית ממערכות רפואיות ממוחשבות במדינות המשתתפות על-בסיס פרוטוקול מוגדר והשלימו מטה-אנליזה לסיכום הממצאים. מחלת כליות כרונית ושלבי המחלה הוגדרו בהתאם לקריטריוני KDIGO (Kidney Disease: Improving Global Outcomes). מחלת כליות כרונית הוגדרה על-סמך בדיקות מעבדה או לפי קודי אבחנה.

 

שיעורי ההימצאות של אבחנה אפשרית של מחלת כליות כרונית עמדו על 10% (רווח בר-סמך 95% של 8.5-11.4; גיל ממוצע משוקלל של 75 שנים; 53% נשים). מבין כלל החולים, 38% היו חולי סוכרת ו-60% טופלו במעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון.

 

שניים מבין שלושה חולים עם מחלת כליות כרונית שזוהו לפי בדיקות המעבדה לא נשאו קודי אבחנה מקבילים למחלת כליות כרונית.

 

מבין החולים עם מחלת כליות כרונית שזוהו לפי בדיקות המעבדה, הרוב הגדול (42%) היו בשלב 3A לפי KDIGO; שיעור זה היה די דומה בין מדינות שונות, כולל ישראל, עדות לרמות אבחון נמוכות בשלבים מוקדמים. שיעור החולים עם מחלת כליות כרונית על-פי יחס אלבומין:קריאטינין בשתן בלבד (KDIGO בשלב 1 ו-2) עמד על 29%, עם הטרוגניות משמעותית בין מדינות.

 

מהנתונים מישראל עלה כי כמחצית מהחולים עם מחלת כליות כרונית מאובחנים גם כלוקים בסוכרת מסוג 2. עוד עלה כי כ-70% בלבד מהחולים עם מחלת כליות כרונית במדינתנו מטופלים בתרופות ממשפחת מעכבי ציר רנין-אנגיוטנסין-אלדוסטרון.

 

שיעור הסיבוכים היה גבוה: 6.5% מהחולים אושפזו בשל מחלת כליות כרונית או אי-ספיקת לב ו-6.2% מהחולים הלכו לעולמם, בכל שנה. העלויות הקשורות באירועים כלייתיים ואי-ספיקת לב היו גבוהות יותר באופן עקבי, בהשוואה לעלויות משנית לאירועים טרשתיים בחולים עם מחלת כליות כרונית בכלל המדינות.

 

ממצאי המחקר מעידים כי אחד מכל עשרה מבוגרים סובל ממחלת כליות כרונית וכי חולים אלו בסיכון מוגבר לסיבוכים והוצאות רפואיות גבוהות. עוד עולה מהנתונים כי ישנה תת-הערכה של שיעורי הימצאות מחלת כליות כרונית כאשר מתבססים על קודי אבחנה בלבד. החוקרים מסכמים וכותבים כי קיים פוטנציאל משמעותי אמיתי בשיפור האבחנה של מחלת כליות כרונית והצעת טיפול לאלו שאינם מאובחנים כיום.

 

The Lancet Regional Health, June 29, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה