Cirrhosis

אין הבדל בסיכון לסרטן כבד עם Tenofovir או Entecavir לטיפול בזיהום כרוני בנגיף HBV (מתוך JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים כי אין הבדל משמעותי קלינית בסיכון לסרטן כבד בין חולים המקבלים טיפול ב-Tenofovir לעומת Entecavir כנגד זיהום כרוני בנגיף HBV (Hepatitis B Virus).

החוקרים החליטו להשלים מטה-אנליזה שכללה נתוני מטופלים בודדים במטרה לבחון את ההשפעה של שני הטיפולים על הסיכון לסרטן הכבד. מטה האנליזה כללה 24,269 חולים בגיל ממוצע של 49.8 שנים עם זיהום כרוני בנגיף HBV, אשר טופלו ב-Tenofovir (10,534 חולים) או ב-Entecavir (13,735 חולים).

בקרב חולים שנטלו Tenofovir לעומת אלו שטופלו ב-Entecavir לא תועדו הבדלים משמעותיים במאפייניי הבסיס לאחר PSM (Propensity Score Matching). חציון משך המעקב עמד על 3.46 שנים בקרב מטופלים ב-Tenofovir ועל 4.01 שנים במטופלים ב-Entecavir.

שיעורי היארעות סרטן כבד בקרב חולים שטופלו ב-Tenofovir לעומת חולים שטופלו ב-Entecavir עמדו על 3.08% לעומת 3.51% לאחר שנה אחת, 6.71% לעומת 7.85% לאחר שלוש שנים ועל 8.26% לעומת 10.87% לאחר חמש שנים.

בעוד שהיארעות סרטן כבד בכלל המדגם לאחר חמש שנים הייתה נמוכה יותר עם Tenofovir לעומת Entecavir (יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.76-0.94), החוקרים לא מצאו הבדלים משמעותיים כאשר בחנו תת-ניתוח של מחקרי העוקבה באותה נקודת זמן (יחס סיכון של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.8-1.06).

החוקרים כותבים כי למרות ש-Tenofovir לווה בהיארעות מופחתת של סרטן כבד בכלל המדגם, לא תועדו הבדלים בין מחקרי העוקבה אשר ככל הנראה כללו איזון טוב יותר במאפייני הבסיס של החולים בשתי הקבוצות.

מרווח הזמן הממוצע עד להתפתחות סרטן כבד היה קצר משלושה שבועות בזרוע הטיפול ב-Tenofovir, בהשוואה למרווח הזמן הממוצע עד להתפתחות הממאירות בקרב מטופלים ב-Entecavir. לאור זאת, ממצאי המחקר מציעים כי אין הבדל משמעותי קלינית בהיארעות סרטן כבד בין שתי התרופות.

על-בסיס הממצאים הללו, החוקרים ממליצים כי הבחירה של טיפול כנגד זיהום כרוני בנגיף HBV תתבסס על זמינות התרופה, נוחות וסבילות הטיפול, ולא על האמונה כי תרופה אחת עדיפה על השנייה.

למרות שניתן לאשר נתונים אלו במחקר פרוספקטיבי גדול, החוקרים מזהירים כי השיעור הנמוך של מקרי סרטן כבד מעיד על הצורך במספר גדול מאוד של חולים ומעקב ארוך מאוד.

 

JAMA Netw Open, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה