Colorectal cancer

נוגדן ל-PD-1 השיג תגובה מלאה בכל החולים עם סרטן הרקטום שהשתתפו במחקר (NEJM)

סל תרופות

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר פורץ דרך שפורסם ב-New England Journal of Medicine והוצג בכנס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית, היה הראשון בעולם שהראה תגובה קלינית מלאה של סרטן הרקטום בכל 12 החולים שהשתתפו בו. לא נצפתה עדות כלשהי לגידולים בקרב החולים בעת שימוש בהדמיית תהודה מגנטית, זריקות פלואורודאוקסיגלוקוז F 18, בבדיקות גופניות או באמצעות הערכות אנדוסקופיות. יתר על כן, החולים המשיכו לא להראות סימנים לסרטן במהלך מעקבים שנעו בין 6 ל-25 חודשים לאחר הטיפול ולא נאלצו לעבור ניתוח או לקבל הקרנות וכימותרפיה. בנוסף, לא דווחו תופעות לוואי בדרגה 3 ומעלה.

במהלך המחקר חולי סרטן פי הטבעת קיבלו Dostarlimab, נוגדן חד שבטי מסוג IgG4 אשר חוסם פעילות PD-1, כל 3 שבועות במשך 6 חודשים. לחולים היו אדנוקרצינומות רקטליות בשלב 2 או 3 עם פגיעה ב-mismatch repair. הגיל החציוני של החולים שנרשמו היה 54 שנים ו-62 אחוזים היו נשים.

לרוב, חולים אלו היו צריכים לעבור טיפולים מתישים כמו כימותרפיה לעתים קרובות, הקרנות או ניתוחים, ובמקרים מסוימים לאחר הניתוחים, לעשות שימוש בשקיות קולוסטומיה. עם זאת, לאחר נטילת Dostarlimab, הנמכרת תחת שם המותג Jemperli, לא דווח על מקרים של התקדמות או הישנות בחולים שעברו את המחקר. Dostarlimab כבר אושרה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקני לשימוש בטיפול בחולים מבוגרים עם גידולים חוזרים או מוצקים מתקדמים עם חוסר ב- mismatch repair, וסרטן פי הטבעת הוא שימוש שאינו בהתוויה הרגילה, זאת על פי Medscape. באשר למחיר התרופה, לפי Drugs.com, העלות של תמיסה לווריד של Jemperli (500 מ”ג/10 מ”ל) היא בסביבות 11,201 דולר ל-10 מיליליטר.

אחד מהמגיבים למחקר ממרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג, אמר ל”ניו יורק טיימס” כי הוא מאמין שתגובה מלאה שהושגה בכל המטופלים הינה “הפעם הראשונה שזה קורה בהיסטוריה של הסרטן”.

לכתבה ב-NTD

למאמר ב-NEJM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה