Crohn disease

סקירת מומחים על חשיבות פרוביוטיקה בטיפול במחלות דלקתיות של המעי בילדים (מתוך Expert Rev. Clin. Immunol)

פיתוח תרופות ביולוגיות הביא לשיפור ניכר ביכולת הטיפול בחולים עם מחלות דלקתיות כרוניות, שאינן ניתנות לריפוי, שנכנסו תחת קבוצת מחלות מעי דלקתיות (IBD Inflammatory Bowel Disease), בהן מחלת קרוהן, UC (Ulcerative Colitis) ו-Indeterminate Colitis. עם זאת, השיפור בתועלת הקלינית בא על חשבון סיכונים מוגברים, כולל חשש ממאירויות. לכן, נערך חיפוש אחר אפשרויות טיפול אחרות בחולי IBD, בעיקר בילדים.

בהקשר זה, נראה כי טיפול פרוביוטי מהווה אפשרות טבעית, בעיקר לאור החשיבות הרבה של הפלאורה החיידקית במערכת העיכול בחולי IBD.

בשנים האחרונות טיפול פרוביוטי שימש במגוון מחלות שונות, כאשר מחלות דלקתיות של מערכת העיכול כולל הפרעות כרוניות דוגמת מחלות מעי דלקתיות זכו לתשומת הלב הרבה ביותר במחקרים.

למרות הבסיס ליעילות של טיפול פרוביוטי בחולים מחלת מעי דלקתית, אין עדויות רבות התומכות בתועלת פרוביוטיקה בטיפול במחלת קרוהן, במבוגרים או בילדים. מצד שני, בחולים עם UC, מספר פורמולות פרוביוטיקה, ובעיקר התכשיר VSL#3 (תערובת בריכוז גבוה) הוכחו כיעילים כטיפול אדג’וונטי, הן בהשראת הפוגה והן בשמירה על הפוגה.

החוקרים כותבים כי בשלב הנוכחי יש עדויות ממספר מחקרים מעבדתיים ומחקרים בבני-אדם, המעידות על הפוטנציאל הרב של טיפול פרוביוטי בילדים עם מחלות מעי דלקתיות. טיפול פרוביוטי משפיע על בקרת התגובה החיסונית של המאכסן, מדכא ייצור ציטוקינים פרו-דלקתיים, מגביר ייצור ציטוקינים אנטי-דלקתיים, ושומר על בריאות תאי אפיתל ע”י שמירה על שלמות המחסום בין אנטרוציטים.  עם זאת, העדויות ממחקרים אקראיים ומבוקרים עדיין מצויות בחיתוליהן. נראה כי אף אחד מהתכשירים שנבדקו לא נמצא יעיל בחולים עם מחלת קרוהן, בעוד שבחולי UC תוצאות טיפול פרוביוטי הרבה יותר מעודדות, (כולל מניעה וטיפול ב-Pouchitis), בעיקר עם VSL#3.

בשלב זה לא ברור אם טיפול פרוביוטי יוכל לשמש כחלופה לטיפול התרופתי או כטיפול אדג’וונטי בלבד. אין ספק כי דרושים מחקרים נוספים ובימים אלו נערכים מחקרים רבים במטרה לתת מענה לשאלות רבות הנוגעות לתכשיר המועדף, המינון ומשך הטיפול הנדרש בטיפול בחולים עם מחלות מעי דלקתיות.

Expert Rev. Clin. Immunol. 6(1), (2010)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה