Dental and Oral disorders

ההשפעה של טיפולי חניכיים על ערכי HbA1c בחולי סוכרת עם דלקת חניכיים (JAMA)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפולי חניכיים לא הביאו לשיפור איזון רמות הסוכר בחולים עם סוכרת מסוג 2 ודלקת חניכיים כרונית בינונית או מתקדמת.

לדברי החוקרים, דלקת חניכיים כרונית היא הפרעה נפוצה בחולי סוכרת ועשויה להוביל להרס של המבנים התומכים בשיניים ישנן עדויות מוגבלות לפיהן טיפולי חניכיים עשויים לסייע בשיפור איזון רמות הסוכר בדם. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם טיפול לא-ניתוחי בדלקת חניכיים מביא להפחתת רמות HbA1c בחולים עם סוכרת מסוג 2 ודלקת חניכיים בינונית או מתקדמת.

מחקר DPTT (Diabetes and Periodontal Therapy Trial) הינו מחקר רב-מרכזי, אקראי, בן שישה חודשים, שכלל חולים עם סוכרת מסוג 2, שנטלו טיפול תרופתי במינון קבוע, עם ערכי HbA1c בטווח 7-9% ודלקת חניכיים כרונית לא-מטופלת.

514 משתתפים נכללו במחקר וטופלו בחמישה מרכזים רפואיים בתקופה שבין נובמבר 2009 ועד מרץ 2012. קבוצת הטיפול כלל 257 חולים שעברו טיפול שורש עם שטיפות של הפה עם כלורהקסידין בתחילת המחקר וטיפול חניכיים תומך לאחר 3 ו-6 חודשים. 257 חולים נכללו בקבוצת הביקורת ולא קיבלו טיפול למשך שישה חודשים.

התוצא העיקרי היה הבדלים בין הקבוצות בשינוי בערכי HbA1c מתחילת המחקר ועד לאחר שישה חודשים תוצאים משניים כללו את השינוי בעומק הכיס באזור החולה, אובדן תאחיזה קלינית, דימום עם מגע, ערכי סוכר בצום ומדד HOMA2 (Homeostasis Model Assessment).

הגיוס למחקר הופסק מוקדם. לאחר שישה חודשים, ערכי HbA1c בקבוצת ההתערבות עלו ב-0.17%, בהשוואה ל-0.11% בקבוצת הביקורת, ללא הבדל משמעותי בין הקבוצות על-פי מודל סטטיסטי שלק בחשבון את אתר הטיפול (הבדל ממוצע של 0.05%-, P=0.55). החוקרים זיהו שיפור במדדי החניכיים בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת לאחר שישה חודשים, עם הבדלים מתוקנים של 0.28 מ”מ בעומק האזור החולה, 0.25 מ”מ באובדן תאחיזה קלינית, 13.1% לדימום עם מגע.

ממצאי המחקר אינם תומכים באפשרות טיפול לא-ניתוחי לדלקת חניכיים בחולים עם סוכרת מסוג 2, במטרה להביא לאיזון טוב יותר של ערכי HbA1c.

JAMA. 2013;310(23):2523-2532

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה