Dental and Oral disorders

מה בין סוכרת לא-מאוזנת ובין אובדן שיניים? (J Am Dent Assoc)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American Dental Association עולה כי במבוגרים מארצות הברית עם סוכרת סיכון מוגבר לאובדן שיניים, בהשוואה למבוגרים ללא סוכרת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין אובדן שיניים וסוכרת לא-מאוזנת במבוגרים מארצות הברית. הם התבססו על נתוני סקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) לשנים 2011 עד 2018 וכללו 16,625 משתתפים בגילאי 20 שנים ומעלה. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת גורמים שנקשרו עם העדר שיניים ומספר שיניים חסרות.

החוקרים כותבים כי אבחנה של סוכרת מאוזנת, אשר הוגדרה בנוכחות המוגלובין מסוכרר נמוך מ-9% לוותה בעליה של 44% בסיכון להעדר שיניים (יחס סיכויים מתוקן של 1.44, רווח בר-סמך 95% של 1.12-1.86), וסוכרת לא-מאוזנת (המוגלובין מסוכרר של 9% ומעלה) לוותה בסיכון גבוה יותר מכפליים להעדר שיניים (יחס סיכויים מתוקן של 2.26, רווח בר-סמך 95% של 1.33-3.85). עוד עולה מהנתונים כי אי הגעה לביקורים שנתיים אצל רופא שיניים, פניה לרופא שיניים רק לצורך טיפול, הכנסה משפחתית מתחת ל-200% מקו העוני לוו גם כן בסיכון מוגבר להעדר שיניים. לבסוף, בנשים, באלו בגילאי 65 שנים ומעלה, במעשנים ובאלו ללא השכלה מתקדמת תועד סיכון מוגבר להעדר שיניים.

לאחר תקנון לאותם משתנים, ניתוח סטטיסטי הראה כי במבוגרים עם סוכרת תועד סיכון מוגבר לאובדן שיניים בהשוואה לאלו ללא סוכרת, בין אם הסוכרת הייתה מאוזנת היטב (סיכון יחסי מתוקן של 1.52,  רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.71), או לא מאוזנת (סיכון יחסי מתוקן של 1.57, רווח בר-סמך 95% של 1.35-1.83).

ממצאי המחקר מעידים כי בקרב מבוגרים בארצות הברית עם סוכרת לא-מאוזנת או מאוזנת, שכיחות גבוהה יותר של חסר שיניים ואובדן שיניים, בהשוואה למבוגרים ללא סוכרת.

J Am Dent Assoc. 2022 Feb 28

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה