Diabetes

התחלתם טיפול חדש בסוכרת? כל מה שחשוב לשאול את הרופא שלכם/מאמר אורח מאת פרופ’ חוליו ויינשטיין

חוליו ויינשטיין

במאמר שלפניכם מציג פרופ’ ווינשטיין המלצותיו למטופלים חדשים שאובחנו כסוכרתיים להעלות לשיחה עם הרופא המטפל:

 

התחלת טיפול חדש בסוכרת מסוג 2 עשויה להיראות קשה ומחייבת שינוי באורח החיים. על מנת לוודא שאתם מפיקים את המרב מתוכנית הטיפול החדשה שלכם, חיוני לתקשר עם צוות הטיפול בסוכרת שלכם באופן קבוע. פרופ’ חוליו ויינשטיין, עם 12 שאלות שאתם צריכים לשאול את רופא המשפחה שלכם לפני תחילת טיפול בסוכרת.

 

התגליתם כסוכרתיים? יתכן ותזדקקו לטיפול חדש

סוכרת מחייבת לנהל את רמות הסוכר שלכם. רופא המשפחה עשוי להמליץ על טיפול של נטילת תרופות לאיזון הסוכר ולכל אחת מהן יכולות להיות תופעות לוואי כמובן. תוכנית הטיפול עשויה לכלול הוספת תרופה לטיפול הנוכחי שלך, לעיתים ככדור ולעיתים כזריקה במינון עולה בהדרגה. ההנחיות החדשות עשויות לכלול גם שינויים בתזונה ובפעילות גופנית, וגם בצורך ובתדירות של ביצוע בדיקות סוכר לצורך הערכת ההשפעה של הטיפול. כדאי שתדע שיש חשיבות עליונה לאיזון הסוכרת שלך מיד עם גילוייה. רצוי לקבוע יעדי איזון רצויים כולל לוח זמנים, בשאיפה לעמוד בהם.

אם הטיפול הנוכחי שלך עובד היטב, או אם ירדת במשקל, הרופא שלך גם עשוי להפסיק או לשנות את הטיפול הקודם שלך. לא משנה מה כרוך הטיפול החדש שלך, ישנן מספר שאלות שיש לקחת בחשבון:

 

  1. מהן תופעות הלוואי שיכולות להיות קשורות לתרופות שלי?

אם אתם נוטלים תרופות חדשות, אתם עלולים לחוות תופעות לוואי חדשות. החל מסחרחורות ועד שינויים בתפקוד מערכת העיכול. אם אתם חשים בתופעות חדשות, הרופא שלכם יכול לעזור לכם להבין אם זה כתוצאה מהתרופות החדשות ולייעץ לכם כיצד לטפל בהן. הרבה מהתופעות חולפות גם עם הזמן. אם אתם מתחילים בתרופות שעלולות לגרום לרמת סוכר נמוכה בדם, הקפידו לשאול את צוות המרפאה לאילו תסמינים לשים לב, ומה עליכם לעשות אם אתם חווים רמות סוכר נמוכות בדם.

 

  1. האם תופעות הלוואי יחלפו?

במקרים רבים, תופעות הלוואי פוחתות עם הזמן. אבל אם הם עדיין חמורות לאחר זמן סביר, שאלו את רופא המשפחה שלכם מתי אתם יכולים לצפות לשיפור או מתי עליכם לשקול אפשרויות טיפול אחרות.

 

  1. האם רמות הסוכר בדם שלי תקינות?

בהנחה שאתם עוקבים באופן קבוע אחר רמת הסוכר בדם שלכם, עליכם לשתף את התוצאות עם הרופא שלכם. שאלו אם רמות הסוכר בדם מאוזנות ונמצאות בטווח התקין  עבורכם. תבדקו האם הגעתם לערכים כפי שנקבעו עבורכם ביעדים הרצויים. אם רמות הסוכר אינן אופטימליות, שאלו את הרופא שלכם מה אתם יכולים לעשות עוד כדי לייצב אותן.

 

  1. באיזו תדירות עלי לבדוק את רמות הסוכר בדם?

כאשר אתם מתחילים טיפול חדש, ייתכן שהרופא ירצה שתבדקו את רמת הסוכר בדם לעתים קרובות יותר במהלך היום בתקופה העוקבת.. עם זאת, אם רמת הסוכר בדם שלכם אינה נשלטת היטב, ייתכן שתצטרכו להמשיך לבדוק את רמת הסוכר בדם לעתים קרובות. ידוע כי ניטור סוכר בתדירות גבוהה קשור לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר. מטופלים שנדרשים לנטר סוכר לעיתים קרובות יכולים להיעזר בחיישן סוכר רציף , כמו “פריסטייל ליברה” וכך יכולים לנטר את רמת הסוכר בסריקה עם אפליקציה בטלפון הנייד בקלות בכל רגע וללא צורך בדקירה. חיישן הניטור סוכר הרציף מוצמד לזרוע ומודד את רמות הסוכר בנוזל הבין תאי ובאמצעות סריקת שלו על ידי אפליקציה  בטלפון הנייד. רמות הסוכר יופיעו אצלכם על המסך, יחד עם חץ מגמה וגרף רמות הסוכר ב-8 השעות האחרונות . הניטור הרציף מאפשר לצוות המטפל גם להבין יותר טוב את מצב איזון הסוכר לאתר דפוסים קבועים ולהתאים את הטיפול בצורה טובה יותר. חשוב להכיר כי לאחרונה אישרה ועדת סל הבריאות לסבסד את הפריסטייל ליברה לסוכרתיים מסוג 2 אשר מזריקים אינסולין מספר פעמים ביום.

 

  1. מהם הסימנים לכך שרמת הסוכר בדם שלי גבוהה מדי או נמוכה מדי?

חלק מהתרופות לסוכרת יכולות להביא לירידה ברמת הסוכר , המכונה “היפוגליקמיה” (ירידה מתחת לרמת סוכר 70 מ”ג/ד”ל) המתבטאת בסימנים הבאים:

  • דפיקות לב
  • חֲרָדָה
  • רעב
  • הזעה
  • נִרגָנוּת
  • עייפות
  • במידה ומצב ההיפוגליקמיה לא מטופל עלולים להתפתח סיבוכים חמורים כגון:
  • סרבול,
  • בִּלבּוּל
  • התקפים
  • אובדן ההכרה

סוכר גבוה בדם נקרא “היפרגליקמיה”. אנשים רבים אינם חשים תסמינים של סוכר גבוה בדם, במיוחד אם רמות הסוכר בדם שלהם מוגברות באופן קבוע. תסמינים שיכולים להופיע במצב של היפרגליקמיה הם:

  • הטלת שתן תכופה
  • צמא ורעב מוגברים
  • ראייה מטושטשת
  • עייפות
  • חתכים ופצעים שלא יחלימו
  • היפרגליקמיה ממושכת לאורך זמן עלולה להוביל לסיבוכים כרוניים, כגון נזק לעין, נזקים בעצב, כליות וכן פגיעה כללית בכלי הדם, גדולים וקטנים.

 

  1. מהם רמות ה-A1c שלי ואיך הן משפיעות על השתפרות המדדים?

בדיקת רמת ההמוגלובין A1c שלך בדם (המוגלובין מסוכרר) היא מדד חשוב למידת האיזון של רמות הסוכר שלכם. מדד המוגלובין A1C מייצג את רמות הגלוקוז הממוצעות בדם על פני תקופה של כ-שלושה חודשים. באופן כללי, רמת המוגלובין -A1c שלכם צריכה להיות 7 אחוזים או פחות. יחד עם זאת, הרופא שלך עשוי לרצות לכוון לערך נמוך או גבוה יותר, בהתאם לגיל שלך, מצב בריאותי וגורמים אחרים. רצוי מאד שתדע מה הוא הערך הרצוי של ההמוגלובין המסוכרר שלך. באם לא נאמר לך, שאל את הרופא על כך. מומלץ לבדוק את רמת A1c שלך שלושה חודשים לאחר תחילת הטיפול ולאחר מכן כל שישה חודשים לאחר שהגעת ליעד A1c שלך.

חשוב לומר שבקבוצות מסוימות של מטופלים, רמת המוגלובין ה-A1C אינה מהווה מדד מייצג טוב לאיזון הסוכר. מדובר במטופלים שסובלים ממחלות שמשפעות על רמת ההמוגלובין בגוף כמו אנמיה כרונית, מחסור בברזל, הפרעות במולקולה של ההמוגלובין, ומחלות כמו אי ספיקת כליות. בנוסף חולים שיש להם תנודות משמעותיות וחריגות ברמת הסוכר (מצבים תכופים של “היפוגליקמיה” והיפרגליקמיה” ) ,יכולים לקבל מדד A1c  תקין יחסית בגלל שמדובר במדד ממוצע, אך בפועל הם אינם מאוזנים, והם סובלים מרמות סוכר גבוהות ונמוכות לחליפין, עם ממוצע תקין שעלול להוביל למסקנה שגוייה, שכביכול הושג איזון טוב.

 

  1. האם עליי לשנות את תוכנית התזונה או הפעילות הגופנית שלי?

גם תזונה וגם פעילות גופנית משפיעים משמעותית על רמות הסוכר בדם. אז  לכן הם חלק חשוב מתוכנית הטיפול. רופא המשפחה לרוב יפנה אתכם לדיאטנ/ית בקופה כדי להתאים את תוכנית התזונה ליעדים הטיפוליים ולהעדפות האישיות שלכם.  שינויים בתזונה ובהרגלי חיים מחייבים טיפול ומעקב מתמשך ולכן חשוב להקפיד על מעקב תקופתי. תוצאות ניטור הסוכר לאחר הארוחות יכול לסייע לכם ולדיאטן/נית שלכם ללמוד כיצד מזונות שונים משפעים על רמות הסוכר שלכם ולעשות שינויים בתפריט

 

  1. האם ניתן לבדוק את רמות הכולסטרול ולחץ הדם שלי?

שמירה על רמות שומנים ולחץ דם בריאות היא חלק חשוב בכל תוכנית טיפול טובה בסוכרת. על פי איגוד הלב האמריקאי, סוכרת היא גורם סיכון למחלות לב וכלי דם ולכן מטופלים עם סוכרת  נדרשים לשמור על רמות כולסטרול “רע”, LDL, נמוכות יותר בהשוואה לאנשים ללא סוכרת.  לחץ דם גבוה הוא גם גורם סיכון נפוץ אצל אנשים עם סוכרת, ועלול להגביר את הסיכון לסיבוכים מסוימים.

 

  1. האם אתה יכול לבדוק את כפות הרגליים שלי?

ידוע שסוכרת עלולה לחולל הרס שקט בכפות הרגליים, במיוחד אם רמת הסוכר בדם שלך אינה נשלטת. רמות סוכר גבוהות בדם עלולות להחיש  פגיעה ברגליים, בין היתר:

  • נזק לעצבים
  • עיוותים בכף הרגל
  • כיבים בכף הרגל שלא יגלידו
  • נזק לכלי דם, מה שמוביל לזרימת דם לקויה ברגליים שלך

בקשו מהרופא שלכם לבדוק ברגליכם בכל ביקור, ולערוך בדיקה מקיפה בסימן שנה לאחר התחלת טיפול חדש כדי לוודא שכפות הרגליים שלכם בריאות. אם יש לכם בעיות בכף הרגל או פציעה בכף הרגל, התייעצו עם הרופא שלכם מיד.

 

  1. האם אי פעם אוכל להפסיק את הטיפול?

סוכרת היא מחלה כרונית המצריכה בדרך כלל טיפול לכול החיים. במקרים מסוימים, הטיפול בסוכרת עשוי להיות זמני. אם שינויים באורח החיים כמו תזונה בריאה יותר, פעילות גופנית סדירה וירידה משמעותית במשקל מצליחים, ייתכן שתוכלו להפסיק ליטול או להפחית תרופות מסוימות. בנוסף, בזכות מגוון הטיפולים החדישים יש חולים מסוימים שיכולים במקביל להפחית מינונים של אינסולין שהם נוטלים ולעיתים אף להפסיק להזריק אינסולין בכלל.

 

  1. האם עלי לבדוק את תפקוד הכליות שלי?

סוכרת עלולה להוביל לנזק לכליות. בדרך כלל, נזק כלייתי, במיוחד בהתחלה, הינו א-תסמיני. על כן, לאחר מספר חודשים של טיפול חדש, מומלץ לבקש מהרופא להזמין בדיקה לבדיקת תפקודי כליות כולל חלבון בשתן.

 

  1. גלו מעורבות גדולה יותר: תהיו מעורבים ככל שניתן בניהול המחלה. ככל שתבין יותר את המחלה והטיפול בה, תצליח יותר לנצח את הסוכרת, כלומר, לחיות חיים ארוכים ובריאים, ככל אדם. היום זה בהחלט אפשרי.

 

חשוב לזכור

סוכרת היא מחלה כרונית שיכולה להתפתח או להשתנות עם השנים. טיפול בסוכרת הוא אישי וייחודי לכל מטופל. סוג הטיפול עשוי להשתנות במהלך השנים עם שינויים שחלים בדפוסי המחלה, בהתאם לגורמים רפואיים אחרים תזונה ואורח חיים. לכן, חיוני להיות בקשר רציף ושוטף עם רופא המשפחה, לעקוב אחר רמות הסוכר ומצב האיזון ולטפל בהתאם.

 

 

פרופסור חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה