Diabetes

גורמי סיכון ותוצאות חמצת סוכרתית בנשים הרות (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין חמצת סוכרתית ובין שיעור גבוה של תחלואה של האם והעובר ומות העובר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חמצת סוכרתית בהיריון הינה מצב חירום מיילדותי עם סיכון למות האם והעובר. מטרתם כעת הייתה לבחון אירועי חמצת סוכרתית בנשים הרות שאושפזו למרכז אחד ולבחון את גורמי הסיכון, התסמינים ותוצאות ההיריון.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל נשים בגילאי 17-45 שנים שטופלו בשל חמצת סוכרתית במהלך היריון בין תחילת שנת 2004 ועד סוף שנת 2021. התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי התמותה של האם והעובר, לצד מגוון רחב של סיבוכים באם ובעובר.

החוקרים זיהו 71 אירועי חמצת סוכרתית ב-58 הריונות של 51 נשים, מהן 48 נשים עם סוכרת מסוג 1. לא תועדו מקרי תמותה אימהית, אך עשרה הריונות (17.2%) הסתיימות במות העובר (6 הפלות, 4 לידות חי).

באוכלוסייה זו תועדה שכיחות גבוהה של גורמי דחק סוציאלי באם (51% מהנשים) והאיזון הגליקמי היה תת-אופטימלי (חציון המוגלובין מסוכרר בטרימסטר הראשון של 9%).  קדם רעלת היריון תועדה ב-17 הריונות (29.3%).

יילודים לאימהות עם חמצת סוכרתית היו גדולים לגיל היריון (16 תינוקות, 33.3%), סבלו מהיפוגליקמיה של היילוד (29 תינוקות, 60.4%) ונדרשו לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ (25 תינוקות, 52.1%).

ממצאים אלו מעידים כי חמצת סוכרתית מלווה בשיעורי תחלואה גבוהים באם ובעובר ושיעורים גבוהים של מות העובר. החוקרים מסכמים וכותבים כי גישות לשיפור ההדרכה לפני היריון ולידה של נשים עם סוכרת צריכות לשים דגש על מניעת חמצת סוכרתית ועל הרופאים והמטופלות לשמור על דרגת חשד גבוהה לחמצת סוכרתית בכלל הנשים ההרות עם תסמינים העשויים להתאים למצב זה.

 

J Clin Endocrinol Metab, Aug 2, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה